Allianz trekt de prijzen voor verzekeringsproducten op
De grootste verzekeringsmaatschappij van Europa vaart wel bij de naweeën van een aantal grote bosbranden en van de orkanen die de Verenigde Staten vorig jaar teisterden, en kon in het tweede kwartaal meer bedrijven en particulieren aantrekken voor een verzekering.
Het Duitse concern, dat wereldwijd actief is, zag zijn operationele winst in het tweede kwartaal van dit jaar stijgen met 2 procent tot 3 miljard euro. Onder de streep bleef 1,9 miljard euro over, wat 5 procent minder is dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat had te maken met een boekverlies bij de verkoop van een portefeuille in Taiwan. Allianz moest trouwens net als andere verzekeraars een pak meer schadevergoedingen uitkeren vorig jaar, door een groot aantal natuurrampen, maar kon dat compenseren door meer verzekeringen te verkopen, die voor het eerst in jaren ook weer wat duurder waren.
In de Benelux zag Allianz de operationele winst in de eerste jaarhelft stijgen van 119 naar 130 miljoen euro, het nettoresultaat klom van 83 naar 104 miljoen euro, een “sterk financieel resultaat”, zegt de verzekeraar, “dankzij gerichte premieverhogingen en de keuze om afscheid te nemen van enkele verlieslatende segmenten”. Het premie-inkomen van Allianz Benelux liet wel een lichte daling zien. Dit kwam volgens het bedrijf voornamelijk door het seizoensgebonden karakter van eenmalige premies bij de leven-activiteiten.
Topman Oliver Bäte zegt in een verklaring dat hij er vertrouwen in heeft dat Allianz zijn winstdoelstellingen gaat halen. In een interview met Bloomberg gaf financieel directeur Giulio Terzariol daarnaast aan dat de Duitsers ook bezig zijn de markt te verkennen op zoek naar potentiële overnameprooien. Het concern zou onder meer een deal in de schadeverzekeringsbranche en in de vermogensbeheersector overwegen.