Wauthier Robyns
’73 procent van Belgen kent details van verzekeringen niet’
Uit een rondvraag blijkt dat 73 procent van de verzekeringnemers vreest dat ze de kleine lettertjes van hun verzekeringen niet kennen. Wauthier Robyns (Assuralia) waarschuwt dat een gebrek aan kennis en blind vertrouwen in financiële tussenpersonen kan leiden tot ontgoocheling in de opbrengst van een belegging of in de bescherming van een verzekering.
Voor het eerst vindt de Week van het Geld in ons land plaats. Met dat initiatief wil de FSMA, de autoriteit die toeziet op de omgang van financiële instellingen en tussenpersonen met hun klanten, de burger wegwijs maken in betalen, beleggen, lenen, verzekeren en pensioenen.
Het is moeilijk de juiste weg te vinden in geldzaken, maar dat geldt eigenlijk ook voor de statistieken over onze kennis en vaardigheden op dat gebied. Wie wil bewijzen dat het er droevig mee gesteld is, vindt gauw de vragen die voor het gewenste resultaat zorgen. Anderzijds blijkt dat wanneer onze scholieren meedoen aan internationale vergelijkingen die vooral op rekenwerk berusten, de score hoog ligt.
Recent onderzoek van Brocom, een organisatie die de distributie van verzekeringen via makelaars promoot, gaat uit van de beleving van de consument: 89 procent van de respondenten geeft aan gerust te zijn over zijn verzekeringen, maar 73 procent is niet zo zeker dat hij er het fijne van weet. Er heerst met andere woorden vertrouwen, en dat is een goede zaak, maar het ontbreekt aan inzicht.
De deelnemers aan de Week van het Geld zweren de “hou ze dom”-aanpak, en het koesteren van een blind vertrouwen, duidelijk af. Dat houdt namelijk het risico in dat de consument verkeerde verwachtingen heeft en ontgoocheld wordt door de opbrengst van een belegging of de bescherming die hij van een verzekering verwacht, of te laat beseft dat zijn pensioen ondermaats zal zijn.
Het komt er op aan een aantal basisvaardigheden jong aan te leren, via het omgaan met zakgeld en studentenbaantjes en in het gezin durven spreken over wat wifi mag kosten. Het onderwijs heeft de unieke macht om structuur te geven aan die ervaringen en voor te bereiden op een leven waar inwinnen van informatie vooraf, vergelijken, kiezen tussen kopen, huren of delen aan de orde zullen zijn. Op het werk moet informatie vlot circuleren over wat er gebeurt bij arbeidsongeschiktheid en hoe het pensioenplan er uit ziet. Media hebben een eigen educatieve rol.
Kennis vind je op tal van plaatsen. Je moet niet alles weten, maar wel waar je terecht kan om de informatie te vinden die voor jou nuttig is. Daarom is de ontwikkeling van www.wikifin.be een goede zaak: met die website van de FSMA kom je in functie van jouw vraag terecht waar je moet zijn. Ofwel op die site zelf, voor gestructureerde basisinformatie, of op meer toegespitste sites, zoals www.ABCverzekering.be, voor nadere voorlichting die niet vervalt in commerciële praat.
Eenmaal op kruissnelheid in je bestaan doe je er goed aan om af en toe eens te checken of alles nog in orde is: wie weet staat je ex nog als begunstigde op een levensverzekering of gaat de brandpolis voorbij aan de verbouwing van je woning. Je zou denken dat mensen vrezen om opgezadeld te worden met opdringerigheid maar neen: velen staan open om die update te doen, op een moment dat ze zelf kiezen. Wat verzekeringen betreft, probeert de sector een steentje bij te dragen met een brochure die helpt om die check-up voor te bereiden. Het kan alleen maar baten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier