Test-Aankoop:” 8 op 10 smartphone-verzekeringen zijn ronduit slecht.”

Wie een smartphone koopt, krijgt van de verkoper vaak het aanbod om het toestel te verzekeren. Consumentenorganisatie Test-Aankoop waarschuwt echter tegen deze praktijken. Uit hun eigen onderzoek blijkt immers dat 8 op de 10 GSM-verzekeringen “ronduit slecht” is.

De GSM-verzekering zou in principe de eigenaar van de smartphone moeten beschermen ingeval oxidatie, schermbreuk of andere defecten die niet onder garantie vallen, zijn toestel onbruikbaar maken. Ook diefstal kan onder de gedekte risico’s vallen. Maar volgens de consumentenorganisatie is de jaarlijkse premie voor de verzekering veel te hoog, en zijn de voorwaarden alles behalve transparant. Wanneer de GSM total loss of gestolen is, mag de gebruiker een nieuw toestel verwachten, dat in het beste geval evenwaardig is. Veel contracten laten de klant echter meebetalen zodra het toestel tussen de 6 en 12 maanden oud is. Bij een toestel van 2 jaar en ouder loopt die eigen inbreng vaak op tot 50 procent. Ook blijkt dat niet alle vormen van diefstal gedekt worden. Ook de kostprijs van de verzekeringen kan voor Test – Aankoop niet door de beugel: een jaarlijkse premie van 170 euro voor een toestel van 550 euro is voor de consumentenorganisatie buiten proportie. Test-Aankoop vond ook een aantal onwettige bedingen in de contracten. Soms wordt de gebruiker verplicht om zijn gsm “als een goede huisvader” te gebruiken of verliest hij het recht op vergoeding na twee gevallen van total loss, zelfs al loopt het contract nog. De gebruiker is dus niet meer gedekt, maar blijft wel betalen. De consumentenorganisatie wil deze problematiek nu snel bespreken met Minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content