Zijn wij klaar voor de digitale banken?
Almaar meer banken slaan de weg van de digitalisering in. Maar onderzoek van de Gezinsbond toont aan dat veel Belgen nog niet klaar zijn voor de digitale banken. Vooral vrouwen en 55-plussers dreigen uit de boot te vallen.
AXA Verzekeringen, ING en BNP Paribas Fortis, het zijn maar enkele financiële instellingen die de afgelopen weken hebben laten weten dat ze meer inzetten op digitalisering. We spelen in op de wensen van de consument, klinkt het. Maar volgens de Gezinsbond moeten we nog een lange weg afleggen vooraleer iedereen het internetbankieren onder de knie heeft. De organisatie heeft naar aanleiding van de digitale week onderzocht hoe het gesteld is met de digitale vaardigheden van de Belg. Voornamelijk de vrouwen en 55-plussers lijken het moeilijk te hebben met de digitalisering.
Internetbankieren nog niet ingeburgerd
Eerder onderzoek van de Gezinsbond toonde al aan dat internetbankieren nog geen gemeengoed is in ons land. Cijfers leren dat in een op de vier gezinnen niemand kan betalen met een debet- of kredietkaart en in een op vijf kan niemand een online-overschrijving doen. Bijna een op twee gezinnen kan geen facturen verwerken of betalen met onlinesystemen zoals PayPal, Ogone, Zoomit of Doccle.
Voorts leert het onderzoek dat een op de twee Belgen zijn persoonlijke gegevens niet kan beveiligen tegen internetcriminelen. Opvallend is dat vrouwen veel slechter scoren dan mannen. Ruim de helft van de vrouwen (56%) is niet in staat haar gegevens te beveiligen tegen onlinefraude, terwijl dat voor 42 procent van de mannen een probleem vormt. Ook online facturen betalen blijkt vooral voor de vrouwen een struikelblok te zijn. Een op de drie vrouwen weet hoe dat moet, terwijl dat voor bijna de helft (41%) van de mannen geen probleem is.
Digitale achterstand
Digitale ongeletterdheid blijft vaak lange tijd onopgemerkt”
Al is die digitale achterstand niet meteen zichtbaar. Christel Verhas, directeur gezinspolitiek Gezinsbond, verduidelijkt: “Mensen laten zich bijstaan of adviseren door een gezinslid of een vriend. Daardoor blijft digitale ongeletterdheid vaak lange tijd onopgemerkt, het komt pas bovendrijven wanneer de hulp wegvalt door een echtscheiding of een overlijden.”
Maar ook voor de 55-plussers brengt het digitale tijdperk heel wat uitdagingen mee. Slechts 52,1 procent van hen weet hoe ze online een factuur kunnen betalen. Bij de 35- tot 54-jarige beroepsactieven loopt dat cijfer op tot 76,3 procent. Ook onlinewinkelen is niet besteed aan de 55-plussers. Slechts 45 procent weet hoe dat moet.
Volgens Verhas is het daarom belangrijk dat gezinnen voldoende keuzes moeten hebben over de manier waarop ze contact opnemen met overheidsinstanties, bedrijven of organisaties. “Elk gezinslid moet daarenboven de keuze te allen tijde kunnen wijzigen”, klinkt het.
Op de site van de Gezinsbond kunt u nagaan hoe het gesteld is met uw digitale geletterdheid.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier