Stroompanne Belgocontrol houdt vliegtuigen aan de grond: dit zijn je rechten als passagier

© iStock
Jan Roodhooft Advocaat

Mensen die vandaag moeten vliegen ondervinden ongetwijfeld hinder door de stroompanne bij Belgocontrol. Dit zijn je rechten als passagier.

Je vliegtuig heeft een vertraging van meerdere uren. In dat geval heb je als passagier een aantal rechten. Het volstaat daarvoor dat je met een Europese maatschappij vliegt en landt of opstijgt op een Europese luchthaven. Het is om het even of je vliegt met een lijnvlucht, een charter of zelfs een lage kosten maatschappij.

Recht op schadevergoeding

Je kan vooreerst een schadevergoeding vragen. Hiervoor is vereist dat je met een vertraging van 3 uur of meer op de eindbestemming komt. Als de maatschappij buitengewone omstandigheden, die niet vermeden konden worden, kan aantonen, heb je geen recht op een vergoeding.

Het bedrag dat je kan vragen ligt tussen 250 euro en 600 euro per persoon. Als je werkelijke schade hoger is, kan je een aanvraag indienen om een hogere vergoeding te krijgen.

Recht op bijstand

Heeft een korte vlucht een vertraging van twee uur of meer (bij een lange vlucht is dat drie of vier uur), dan moet de maatschappij je maaltijden en verfrissingen aanbieden. Je hebt ook recht op twee gratis telefoongesprekken (of fax- of e-mailberichten) en eventueel hotelaccommodatie en transfers.

Recht om af te zien van de reis

Heeft je vlucht een vertraging van minstens vijf uur na de geplande vertrektijd, dan kan je afzien van de reis. Je kan vragen dat de maatschappij je ticket terugbetaalt en je kosten voor een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt betaalt.

Waar kan je terecht?

Als de luchtvaartmaatschappij weigert de vergoeding te betalen, kan je klacht neerleggen bij Denied Boarding Authority, FOD Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV), Strategische Cel – Passagiersrechten, City Atrium.

Gegevens:

(6de verdieping – locker PAX),

Vooruitgangstraat 56, B – 1210 Brussel

Tel: +32 (0)2 277 44 00(tussen 9 en 12u)

Fax : + 32 (0)2 277 40 73

Mail :passenger.rights@mobilit.fgov.be

Brussels Airport publiceerde ook deze praktische tips:

Voor vertrek:

In de luchthaven:

  • Extra medewerkers van Brussels Airport bemannen de terminals om passagiers van informatie te voorzien.
  • Passagiers van geschrapte vluchten die al ingecheckt hadden, kunnen hun koffers terugkrijgen aan de bagageband.

(JR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content