Internetshoppers sturen almaar vaker hun cadeaus terug
Samen met de toenemende populariteit van de internetwinkels, stijgt het aantal cadeaus dat Belgen terugsturen naar de internetwinkels. Dat leert een onderzoek van de kortingssite Flipit.com bij 1000 landgenoten.
Na een succesvolle kerstperiode sturen veel Belgen hun cadeaus terug. Bram Vermeulen van flipit.com licht toe: “Een pakketje terugsturen is voor de klant vaak gratis, de kosten zijn voor de webwinkel. Elk pakketje dat terugkomt, moet worden bekeken en er moet gecontroleerd worden of het product nog in goede staat is. Voor veel webwinkels zijn dat zware kosten, die de marges zwaar onder druk zetten.”
Kledij en schoenen
De Belgen sturen vooral kleding en schoenen terug. Vermeulen hekelt dat de internetshoppers zich daarbij niet altijd aan de wetgeving houden. Die bepaalt dat een kledingstuk alleen mag worden teruggestuurd in een staat waarin de ondernemer het product kan verkopen. “Consumenten gebruiken bijvoorbeeld een kledingstuk om naar een feest te gaan, met het kaartje er nog aan. Wil je iets inruilen, dan moet het product zich in de originele verpakking bevinden en uiteraard onbeschadigd en ongebruikt zijn”, zegt Vermeulen.
Uit het onderzoek blijkt voorts dat zeven op de tien Vlamingen en 45,3 procent van de Walen de voorbije kerstperiode aankopen deden bij een buitenlandse webwinkel. 37,7 procent van de respondenten vindt de lastige retourprocedures het grootste struikelblok voor een aankoop bij buitenlandse webwinkels. Ook het risico dat producten niet aankomen weerhoudt ongeveer 36 procent van de consumenten ervan daar iets te kopen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier