Elektrische wagen aan laadpaal opladen tot zes keer duurder dan thuis
Volgens energie-expert Robrecht Bothuyne (CD&V) kunnen de eigenaars van elektrische wagens veel geld uitsparen als ze de tarieven van laadpalen vergelijken. “De Vreg zou een V-test voor laadpalen moeten ontwikkelen.”
Vlaams Parlementslid en energie-expert Robrecht Bothuyne (CD&V) hekelt dat de eigenaars van een elektrische wagen weinig zicht hebben op waar er laadpalen staan en hoeveel een laadbeurt kost. Dat schrijft De Standaard. Uit berekeningen van Bothuyne blijkt dat het veel goedkoper is hun wagen thuis op te laden. “In sommige gevallen is dat zelfs tot zes keer goedkoper”, klinkt het.
Volgens Bothuyne betaalt een gemiddeld gezin 0,25 euro per kilowattuur als het zijn wagen thuis oplaadt. Aan een laadpaal kunnen de kosten oplopen tot 0,76 euro per kilowattuur. “Wie sporadisch laadt, betaalt zelfs 1,45 euro. Een serieuze drempel”, zegt Bothuyne.
Meer transparantie
Bothuyne pleit dan ook voor meer transparantie. “Eigenaars van een elektrische wagen hebben recht op correcte informatie. Net zoals gebeurd is voor andere energieleveranciers, zou de Vreg de opdracht moeten krijgen een V-test voor laadpalen te ontwikkelen. Wat het vergelijken van prijzen mogelijk moet maken.”
Hij wil ook dat de Vlaamse regering het aantal laadpalen verhoogt waar bestuurders hun wagen binnen de 20 minuten kunnen opladen. Bij de overige laadpalen duurt dat twee à drie uur. Momenteel telt Vlaanderen twee snelle laadpalen: in Ruisbroek en Drongen. Vijftien andere staan gepland.
Bothuyne vindt dat er aan elke snelwegparking minstens één moet staan. Het is niet duidelijk hoeveel laadpalen er in Vlaanderen zijn. Het is de bedoeling dat er tegen 2020 zeker 5000 beschikbaar zijn. Zo staat het in het actieplan Clean Power for Transport. (NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier