Drie manieren om te reageren als je ongevraagd producten toegestuurd krijgt
Een bedrijf stuurt je ongevraagd producten toe met het verzoek om ze te betalen of ze terug te sturen. Hoe kan je hierop reageren?
Nadat je een gratis proefzending vroeg van scheermesjes, ondergoed, receptenkaarten enz. ontvang je nog een volgende zending. De verzender vraagt je daarbij ofwel tot betaling over te gaan of datgene wat hij je toestuurde aan hem terug te sturen. Hoe kan je dan reageren?
Niet betalen
De wet verbiedt bedrijven om je ongevraagd producten toe te sturen met de vraag om ze ofwel te betalen of ze terug te sturen. Op die regel bestaat een uitzondering voor liefdadigheidsinstellingen. Zij mogen wel ongevraagd producten toesturen aan bedrijven (niet aan consumenten). Ze moeten daarvoor een vergunning hebben.
In dat geval moet de verzender het nummer van zijn toelating vermelden op de documenten die bij de zending worden gevoegd. Bovendien moet er de vermelding opstaan ‘de geadresseerde heeft geen enkele verplichting, noch tot betaling, noch tot terugzending‘.
Krijg je toch zo’n verboden zending dan mag je het product houden. Je moet het ook niet betalen.
Niet terugsturen
Je moet datgene wat je ongevraagd kreeg toegestuurd niet terugsturen. Je moet zelfs niet eens reageren op eventuele brieven of mails van het bedrijf in kwestie waarin ze je aanmanen om te betalen of het product terug te sturen.
Klacht neerleggen
Bovendien kan je online een klacht neerleggen tegen diegene die je ongevraagd het product toestuurde. Je kan dit doen via deze site.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier