Dieselchauffeurs goedkoper af in België dan in meeste andere landen
Ondanks de maatregelen die de Vlaamse regering heeft genomen om dieselwagens fiscaal minder aantrekkelijk te maken, blijft zo’n wagen relatief goedkoop in ons land. Dat leert de jaarlijkse LeasePlan CarCost.
De Vlaamse regering nam vorig jaar maatregelen die de consumenten ertoe moeten aanzetten een milieuvriendelijke wagen te kopen. Zo is de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting sinds dit jaar aangepast aan de uitstoot van de auto. De regering wou zo de aankoop van een dieselwagen minder aantrekkelijk maken. Maar uit een Europese studie, ‘de LeasePlan CarCost Index’, blijkt dat een dieselwagen in ons land relatief goedkoop blijft in vergelijking met het buitenland. Dat komt onder meer omdat de maatregelen niet van toepassing zijn in Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Bovendien ontsnappen de leasewagens aan de verhoogde belastingen omdat er in elk gewest een andere regeling van toepassing is.
De jaarlijkse LeasePlan CarCost Index is een overzicht van alle kosten van een auto in het C-segment (20.000 km/jaar, op basis van drie jaar). De analyse brengt onder de aanschafprijs, afschrijving, verzekering, kosten voor reparatie en onderhoud, belastingen en brandstofkosten in rekening.
Een Belg betaalt maandelijks gemiddeld 549 euro voor zijn dieselwagen. Dat is 256 euro minder dan in Nederland en 81 euro minder dan in het Verenigd Koninkrijk. Ook in Zweden betalen dieselrijders gemiddeld 35 euro meer dan in ons land. In Duitsland (454 euro) en Tsjechië (455 euro) zijn de eigenaars van een dieselwagen dan weer goedkoper af.
Dieselwagen goedkoper dan benzinewagen
De index berekent ook de maandelijkse kosten van een benzinewagen. Een benzinewagen kost de Belg gemiddeld 584 euro per maand. Dat maakt dat België een van de weinig landen is waar een benzinewagen duurder is dan een dieselwagen. In Nederland kost een benzinewagen gemiddeld 660 euro per maand, voor een dieselwagen is dat gemiddeld 805 euro. Ook in Tsjechië (+49 euro) en Duitsland (+36 euro) moeten dieselchauffeurs meer betalen. Alleen in Zweden liggen de maandelijkse kosten van een benzinewagen ook hoger. Al blijft het verschil beperkt tot 6 euro.
Zwitserland is de grootste uitschieter als het gaat om dieselauto’s. De Zwitserse regering heft al jaren aanvullende belastingen op deze brandstofsoort wegens de hogere uitstoot van stikstofoxide (NOx) en fijn stof.
Voorts leert de index dat de brandstofkosten in Europa het hoogst zijn Italië. In België en Nederland ligt de prijs van een liter diesel significant lager dan de prijs van een liter benzine, respectievelijk 13 en 18 procent.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier