Wauthier Robyns
‘De slimme auto loont’
The times they are a-changing, zong Bob Dylan met een raspende stem. Tegenwoordig hoor je de CEO’s van de grote namen van de autobranche hetzelfde refrein aanheffen
Elke week laten we een prominente stem uit de financiële wereld aan het woord. Vandaag: Wauthier Robyns, directeur Pers en Communicatie bij Assuralia
Net zoals een computerreus als IBM zijn voorsprong in IT zag afkalven naarmate producenten van besturingssystemen de leiding overnamen, zo dreigen ook de autobedrijven ingehaald te worden door bedrijven die de boordgegevens van de auto voor hun neus zouden wegkapen. Want achter die informatie schuilt rendabiliteit. Stel je voor dat de auto weet dat er kinderen op de achterbank zitten en na een rit van anderhalf uur subtiel laat weten dat er over tien kilometer een fastfoodtent op je weg ligt… Geen wonder dat dr. Zetsche, de baas van Mercedes, opmerkt dat de vraag niet is of de auto een Android- dan wel een iOS-brein krijgt, maar of de autobouwer zich het brein van zijn auto’s laat ontfutselen.
Hoe dan ook, één ding is zeker: de slimme auto komt dichterbij en verschijnt op onze wegen lang voor de zelfrijdende auto aan de orde is. En dat is niet zonder gevolg voor uw verzekeringsvoorwaarden. De nieuwste veiligheidssnufjes als adaptive cruise control hebben nu al een effect op de frequentie van ongevallen, en je vindt nu al verzekeringen met speciale condities voor voertuigen die ermee uitgerust zijn. Toestellen die bijhouden of u rustig en beheerst rijdt, dan wel vinnig en brutaal, zetten chauffeurs aan om dag na dag goed te scoren, wat verkeersveiligheid ten goede komt.
In Canada, onder meer, kan je kiezen voor een verzekering naar het Pay-How-You-Drive-model. Daar blijken de verzekerden die dat gedaan hebben, tevredener te zijn over hun verzekering, al was het maar omdat ze het gevoel krijgt dat ze er zelf wat aan kunt doen. Bovendien laat de verzekeraar zich minder leiden door vooroordelen (bijvoorbeeld ten aanzien van jonge chauffeurs die als groep meer ongevallen veroorzaken), maar meer door observatie van het individu. Ten slotte kan het feit dat de auto een geheugen heeft handig van pas komen als er discussie ontstaat over de omstandigheden van een ongeval. Bij een kettingbotsing bijvoorbeeld beschikt u dan over het bewijs dat u eerst langs achteren werd geraakt en pas dan tegen uw voorligger terechtkwam.
Het is natuurlijk belangrijk dat de klanten op een open markt in alle transparantie pro’s en contra’s afwegen, en vrij kunnen kiezen voor de formule waar zij hun voordeel in vinden.
Wij krijgen binnenkort al een toepassing van connected cars in het kader van het e-Call-programma, dat binnen afzienbare tijd op alle nieuwe modellen te vinden zal zijn. Het houdt in dat een auto na een zware klap zo nodig zelf het contact legt met het noodnummer 112 en laat weten waar de hulpdiensten heen moeten. Een eerste voorbeeld van samenspel tussen de autobouwer, de overheid, en andere partijen die op aangeven van de automobilist ook toegang kunnen hebben tot de informatie.
Net als de autoconstructeurs moeten verzekeraars zich aanpassen. Verwacht dus meer initiatieven en hopelijk beduidend minder ongevallen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier