Banken proberen van spaarders beleggers te maken
Door de lage rentes zien veel Belgische banken zich genoodzaakt hun businessmodel aan te passen. Ze richten het vizier niet langer op de spaarders, maar op de beleggers.
De banken gaan met een bang hart de toekomst tegemoet. Ze vrezen de riante winstcijfers van dit jaar niet meer te kunnen behalen in de komende jaren. Daarom slaan ze een andere weg in. Niet alleen de prijzen van de diensten gaan omhoog, er worden ook andere inkomstenbronnen aangesneden.
Vijf producten per klant
Belfius neemt het voortouw. De staatsbank liet tijdens de voorstelling van de jaarcijfers weten dat ze per klant minstens vijf producten wil verkopen. Beleggingsproducten spelen daar een belangrijke rol in. “We willen onze klanten begeleiden in de diversificatie van hun spaarmiddelen”, zei CEO Marc Raisière. “De mensen krijgen amper nog rente op hun spaarrekening en wij willen alternatieven bieden. Belfius wil zijn klanten aanzetten een deel van hun spaargeld op lange termijn te beleggen.”
De bank hoopt zo meer winsten te puren uit commissies op de verkoop van beleggingsfondsen, verzekeringen en andere financiële producten. De eerste zes maanden van dit jaar brachten die commissies al 256 miljoen euro in het laatje. Al blijft dat weinig in vergelijking met de rente-inkomsten: 974 miljoen euro.
Spaarzaam België
Ook bij sommige andere banken gaan er stemmen op om meer beleggingsproducten aan de man te brengen. Onder meer Argenta Spaarbank lonkt naar de beleggingsmarkt. Al blijft het de vraag of de banken de Belgen aan het beleggen krijgen. Recente cijfers van de Nationale Bank tonen aan dat de Belgen een recordbedrag van 264,16 miljard op hun spaarboekje hebben staan. Bij Belfius worden die spaartegoeden nog eens aangevuld met 10 miljard euro op de zichtrekeningen.
Het wordt een uitdaging voor de banken om dat spaargeld naar de beleggingsmarkten te krijgen. Dat ondervindt de bank-verzekeraar KBC, die in het tweede kwartaal 100 miljoen euro minder inkomsten heeft gehaald uit de verkoop van beleggingsproducten in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
De banken proberen met allerlei initiatieven beleggen aantrekkelijker te maken. Klanten bij Belfius krijgen bijvoorbeeld 10 procent korting op de instapkosten als ze via de applicatie van de bank investeren in een fonds.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier