Neobank Revolut ziet sterke groei in ons land: ‘België adopteert app het snelst van alle omliggende landen’

Foto: Getty

De Britse neobank Revolut, die al zeven jaar actief is in ons land, heeft de grens van een half miljoen klanten in België overschreden. De fintech ziet dat zijn app in ons land sneller wordt opgepikt dan in andere West-Europese staten. Zijn er nog obstakels bij het gebruik van de bankenapp?

Revolut, opgericht in 2015, is gespecialiseerd in betalingen in vreemde munten en internationale geldtransfers zonder kosten. De wereldwijd opererende fintechspeler verleent zijn diensten voornamelijk via een smartphone-app. Die is populair bij jonge gebruikers dankzij de gebruiksvriendelijke technologie en de lage kosten.

“Ons klantenbestand bestaat uit ongeveer 52 procent mannen en 48 procent vrouwen”, merkt chief growth Antoine Le Nel op. “De gemiddelde leeftijd ligt tussen 25 en 45 jaar. Het gaat om een mix van ondernemers en werknemers. Vele van hen zijn geïnteresseerd in de aandelenmarkten, grondstoffen en cryptomunten. Vroeger waren onze klanten vooral expats, maar dat is niet langer zo.”

Conservatieve Duitser

Ondanks de snelle groei zijn er uitdagingen, zoals het ontbreken van een Belgisch bankrekeningnummer. Belgische klanten krijgen momenteel Litouwse IBAN-nummers, omdat Revolut in dat land zijn Europese banklicentie heeft verworven. Dat betekent dat tegoeden van Belgische Revolut-klanten worden gegarandeerd door de centrale bank van Litouwen en niet door de Nationale Bank van België. Het bezit van een rekening bij Revolut moet bijgevolg op de belastingaangifte worden vermeld, vaak een onvoorziene hindernis. “We werken aan de migratie van de rekening van onze Belgische klanten naar een Belgisch bankrekeningnummer”, klonk het eind vorig jaar. Voorlopig laat die verhuizing op zich wachten.

De Belgische bankklant mag dan verwend worden op digitaal vlak – de apps van de grootbanken gelden internationaal als behoorlijk gebruiksvriendelijk – toch blijft die geïnteresseerd in nieuwe spelers op de markt.

“We denken altijd dat markten conservatiever zijn dan dat ze daadwerkelijk zijn”, stipt Le Nel aan. “In maart van dit jaar was Revolut de meest gedownloade financiële app in België. Dat gebeurde op geen enkele andere West-Europese markt, wat betekent dat Belgen Revolut het snelst adopteren van alle buurlanden. Intussen hebben we 500.000 Belgische klanten (hoeveel betalende klanten dat zijn, werd niet meegedeeld, nvdr). In Duitsland (waar cash nog altijd koning is, nvdr) is men bijvoorbeeld veel conservatiever.”

Een ander belangrijk punt is dat Revolut volledig online opereert, zonder fysieke kantoren. Dat kan een nadeel zijn voor gebruikers die de voorkeur geven aan face-to-face interactie voor hun bankzaken. “Er zijn drie categorieën klanten”, weet Le Nel. “De eerste wil fysiek contact en voelt zich gerustgesteld als hun geld in een filiaal zit, maar die categorie is niet onze prioriteit. De tweede categorie wil absoluut niet met mensen praten en houdt van de 24/7-chatfunctie van de Revolut-klantendienst. De derde categorie bevindt zich in het midden, begrijpt dat de toekomst digitaal is, maar heeft wat tijd nodig om zich aan te passen.”

‘Een van de belangrijkste voordelen van Revolut is het interbancaire wisselkoersbeleid, wat het een uitstekende keuze maakt voor reizigers die vaak te maken hebben met valutaomrekeningen’

Upcashwise.com

Snacks

Revolut biedt verschillende op abonnementen gebaseerde producten aan, die extra voordelen verschaffen zoals hogere opnamelimieten, cashback en uitgebreide reisverzekeringen. Ook zijn ze voordeliger voor grote internationale betalingen.

“Als je bijvoorbeeld 10.000 euro naar het buitenland wilt sturen, is dat als gratis gebruiker niet voordeliger dan bij andere banken”, legt Le Nel uit. “Met een Premium- of Metal-abonnement, zelfs met de maandelijkse kosten van die abonnementen, wordt het ineens wel goedkoper. Je moet dus weten welk type abonnement je nodig hebt om de beste prijs te krijgen. Dat is een bewuste strategische keuze van ons, in tegenstelling tot een eenvoudiger aanbod zoals bij andere spelers, zoals Wise.”

De strategie van Revolut is zich anders te positioneren dan traditionele banken, waarbij klanten niet meteen al hun bankzaken hoeven over te zetten. “Klanten gebruiken Revolut aanvankelijk voor specifieke doeleinden, zoals reizen, en gaan daarna geleidelijk aan ook andere diensten benutten”, merkt Le Nel op. “Men begint met kleine snacks zoals reisbetalingen en keert later terug om meer uitgebreide bankdiensten op het menu uit te proberen.”

Moeilijk bereikbare klantendienst

Met meer dan 35 miljoen gebruikers wereldwijd ondersteunt de Revolut-app betalingen in 36 valuta’s. “Een van de belangrijkste voordelen van Revolut is het interbancaire wisselkoersbeleid, wat het een uitstekende keuze maakt voor reizigers die vaak te maken hebben met valutaomrekeningen”, stipt de financiële blog Upcashwise aan. Daarnaast biedt Revolut de mogelijkheid aan om te investeren in fracties van aandelen, cryptovaluta en edelmetalen. De investeringsopties zijn echter beperkter in vergelijking met die van gespecialiseerde beleggingsplatforms. Over zijn cryptodiensten wil Revolut niet communiceren.

Er zijn ook enkele nadelen verbonden aan het gebruik van Revolut. De klantenservice, vooral voor gebruikers van de gratis account, kan traag en moeilijk bereikbaar zijn, merken analisten op. Daarnaast zijn er beperkingen, zoals het gebrek aan ondersteuning voor stortingen in cash. Een aanbod van kredieten voor Belgische klanten zou in de pijplijn zitten, maar is momenteel nog niet beschikbaar. De promotie van premiumdiensten binnen de app kan als opdringerig worden ervaren. Verder hebben sommige klanten problemen gemeld met geblokkeerde rekeningen en vertraagde kaartleveringen.

Resultaten

“We verwachten voor 2023 wereldwijd meer dan 2 miljard euro inkomsten en meer dan 400 miljoen euro nettowinst”, zegt chief growth Antoine Le Nel. “Het hart van ons bedrijf is Europa, dat veruit het snelst groeit. We zijn sinds 2021 winstgevend, wat ons in staat stelt niet te hoeven kiezen tussen groei en winstgevendheid, in tegenstelling tot veel andere fintechbedrijven.”

Geschiedenis

Oprichters Nikolay Storonsky en Vlad Yatsenko begonnen in 2015 met Revolut als reactie op de hoge kosten die traditionele banken rekenen voor internationale betalingen. Sindsdien heeft de start-up een snelle expansie doorgemaakt. Drie jaar geleden werd de waarde van de bankenapp geschat op meer dan 30 miljard euro, waardoor het een van de meest waardevolle Europese fintechbedrijven zou zijn.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content