Zo ga je te werk als je bedrogen wordt bij een online aankoop
Je bestelt online een product, betaalt dat ook maar het wordt nooit geleverd. Of je rekening wordt gedebiteerd voor een hoger bedrag dan de kostprijs van het product. Wat kan je in dat geval doen?
Als je bedrogen wordt bij een online aankoop hoef je je daar niet bij neer te leggen. Probeer je geld terug te krijgen en leg ook een klacht neer. Hiervoor kan je drie stappen zetten.
Contacteer de uitgever van je kredietkaart
Neem vooreerst contact op met de uitgever van de kredietkaart waarmee je betaalde. Je kan hem vragen de betaling te herroepen.
Hiervoor kan je gebruik maken van een formulier dat je online kan invullen. Een link naar de formulieren die je voor de verschillende maatschappijen kan gebruiken vind je terug op deze site.
Dien een klacht in
Je kan ook een klacht indienen bij de ‘economische inspectie. Ook dat kan je online doen. Heb je een klacht tegen een buitenlands bedrijf, dan kan je terecht bij het Europees Centrum voor de Consument (http://www.eccbelgie.be/een-klacht-indienen-bij-ecc-net-s76751.htm).
Stap naar de politie
Als slachtoffer van fraude op het internet, kan je ook een klacht neerleggen bij de politie. Ga daarvoor naar het politiekantoor van de plaats waar je woonachtig bent. Vroeger kon je ook terecht op de site www.ecops.be. Deze mogelijkheid bestaat niet langer.
Neem de nodige voorzorgen
Wil je naar de toekomst toe vermijden bedrogen te worden bij online aankopen, dat kan je de tips nalezen die je terug vind in de brochure van het ECC .
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier