Verkoopmethoden HelloFresh ‘agressief en respectloos’
De Nederlandse verbruikersorganisatie Consumentenbond krijgt van veel consumenten klachten over onder meer opdringerige verkoopmanieren door personeel van maaltijdboxenleverancier HelloFresh. Het aantal klachten in België blijft wel beperkt.
Volgens de klagers zouden de verkoopsmethoden van HelloFresh “agressief, te jolig, respectloos en hardnekkig zijn”, aldus de consumentenorganisatie. Ook zouden kortingskaarten onduidelijk zijn. In België zijn er weinig problemen.
Het is klaar nu @HelloFreshNL. Stoppen jullie eindelijk met agressief werven? En wees duidelijker over jullie actieaanbod. Alvast bedankt!
— Consumentenbond (@Consumentenbond) 2 februari 2016
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Onduidelijkheid kortingskaarten
De maaltijdboxenleverenacier verstrekt cadeaukaarten bij kranten en tijdschriften en bij bestellingen via Zalando. “De kaart geeft een korting van 20 of 25 euro op een maaltijdbox. Op de achterkant van de kaart staat in zeer kleine lettertjes dat er een minimale afnameplicht is van twee boxen, maar er staat niet duidelijk op dat voor de tweede box de normale prijs geldt en wat die prijs dan is”, aldus de Consumentenbond.
Een woordvoerster van de bond zegt dat de opdringerige verkoopmethoden zowel op straat als aan de deur worden gehanteerd. “Vooral de laatste weken zagen wij een piek aan klachten over HelloFresh binnenkomen.” Daarin beklagen mensen zich ook over niet goed verwerkte opzeggingen. Consumenten die hebben opgezegd, blijven de boxen ontvangen, en ook automatisch betalen, terwijl ze al lang een opzegbevestiging hebben gehad. De Consumentenbond roept HelloFresh op met passende maatregelen te komen en te reageren op de klachten.
In België
In België loopt het zo’n vaart niet. “Wij hebben wel een aantal klachten gekregen, maar zeker niet veel. Ik vermoed een tiental”, zegt Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop. Hij spreekt van meldingen over opdringerige telefoons of bestellingen die niet compleet zijn. “Geen grote zaken, maar in België is Hellofresh ook nog niet zo lang actief als in Nederland.”
HelloFresh heeft over de kritiek contact gezocht met de Consumentenbond. “Wij willen onze klanten op een zorgeloze manier laten genieten van lekker eten. Wij gaan direct aan de slag en gaan kijken op welke punten wij actie moeten ondernemen”, aldus HelloFresh. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier