Hoe zwaarder het letsel bij een vluchtmisdrijf, hoe hoger de boete
Chauffeurs die ongevallen veroorzaken als gevolg van een ernstige verkeersinbreuk en vluchtmisdrijf plegen, zullen strenger worden gestraft naarmate de letsels bij hun slachtoffers zwaarder zijn. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) gaat daarover een wetsontwerp maken.
Minister Bellot werkt aan zijn groot Mobiliteitsplan 2017, waarbij vooral enkele nieuwe wetsontwerpen in verband met overtredingen en ongevallen opvallen. Hij richt zijn pijlen op chauffeurs die vluchtmisdrijf plegen, te veel gedronken hebben, rijden zonder rijbewijs en/of verzekering en hardleerse recidivisten. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws.
Duur gevangenisstraf
De minister wil niet alleen zwaardere straffen voor dit soort wegpiraten, hij wil de duur van de gevangenisstraffen en het bedrag van de boetes ook koppelen aan de ernst van de letsels bij de slachtoffers.
In de huidige strafwet worden dan wel minimum- en maximumstraffen vastgelegd, ze worden niet in verband gebracht met lichamelijke schade. Het is aan de rechter om te oordelen over de gepaste strafmaat voor elke concrete beschuldigde die voor hem zit.
Een woordvoerder van Bellot benadrukt dat dergelijke pistes uitsluitend onderzocht worden voor vluchtmisdrijven. “Het is de regering menens met het aanpakken van het aantal verkeersslachtoffers. De focus daarbij ligt op de strijd tegen alcohol, drugs en recidivisten”, klinkt het.
Peter Vandamme, politierechter in Brugge, is geen voorstander van straffen die gekoppeld worden aan letsels bij slachtoffers. “Wetten moeten duidelijk en zo min mogelijk voor interpretatie vatbaar zijn. Hoe zal de minister de gradatie van verwondingen en sancties bepalen? Aan de hand van een lijstje van letsels, waaraan vervolgens een straf gekoppeld wordt? Dergelijke lijstjes vertonen altijd tekorten.” (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier