Drie manieren om te reageren als je auto niet degelijk hersteld wordt
Je brengt je wagen binnen bij een garagist voor een herstelling. Nadien blijkt de wagen niet degelijk hersteld te zijn. Wat kan je in dat geval doen?
De airco of de remmen van je wagen werken niet naar behoren. Je laat de wagen herstellen door een garagist maar het euvel blijkt niet opgelost te zijn of het doet zich enkele dagen nadien opnieuw voor. Hoe ga je dan te werk?
Protesteer de factuur
Merk je na de herstelling op dat die niet degelijk gebeurde, laat dat dan dadelijk weten aan de garagist. Stuur hem een aangetekende brief waarin je je relaas bevestigt. Protesteer tevens de factuur die je van de garagist ontvangt en vraag hem de herstelling alsnog naar behoren uit te voeren.
Betaal intussen de factuur niet. Je garagist heeft immers een resultaatsverbintenis. Als hij akkoord gaat om je auto te herstellen, moet hij dat ook naar behoren doen.
Vraag alsnog een correcte herstelling
Heb je de factuur van je garagist al betaald (bijvoorbeeld op het moment dat je de wagen afhaalde), vraag hem dan de herstelling alsnog degelijk uit te voeren op zijn kosten. Bevestig je vraag eveneens via een aangetekende brief. Wil de garagist hier niet op ingaan, raadpleeg dan een advocaat.
Stel je garagist aansprakelijk
Raak je ten gevolge van het defect betrokken in een ongeval of veroorzaakt het defect verdere schade aan je wagen, dan kan je je garagist daarvoor aansprakelijk stellen. Betwist de garagist zijn aansprakelijkheid, dan moet dikwijls een deskundige worden aangesteld om te achterhalen of je garagist effectief verantwoordelijk is voor het ongeval of voor de verdere schade.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier