De door 2 miljoen Belgen gebruikte betaalapp Payconiq by Bancontact krijgt begin volgend jaar de naam Bancontact Pay. Voor consumenten zal de app blijven werken zoals voorheen. Handelaars krijgen een nieuwe sticker met QR-code, waarmee ze meteen ook betalingen via het Europese systeem Wero kunnen aanvaarden.
De uitrol van het Europese betaalsysteem Wero door een groep Europese banken heeft een impact op het Belgische Bancontact Payconiq, dat in handen is van vijf Belgische grootbanken. Het krijgt er een concurrent bij. Door de krachten te bundelen, willen de Europese banken met Wero de strijd aangaan met machtige Amerikaanse spelers als Visa en Mastercard. (lees verder onder de video)
Bancontact Payconiq Company, dat volgend jaar weer gewoon Bancontact Company wordt, heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met Wero voor betalingen bij fysieke handelaars. De QR-sticker die bij hen hangt, zal vanaf het voorjaar van 2026 zowel betalingen via Bancontact als via Wero mogelijk maken. Welk betaalsysteem wordt gebruikt, zal afhangen van welke app de consument gebruikt. Een aantal Belgische banken hebben Wero al in hun eigen app geïntegreerd.
In e-commerce gaan Wero en Bancontact wel concurreren. Bancontact introduceert drie nieuwe merken: Bancontact Pay voor mobiele betalingen met de app, Bancontact Card voor online betalingen met Bancontact-kaart via een kaartlezer en Bancontact One click voor betalingen bij handelaars waar de consument zijn betaalkaartgegevens eerder al invoerde.
Het bedrijf maakt zich sterk dat de overgang naar het nieuwe merk voor consumenten en handelaars vlot zal verlopen. De app voor consumenten zal automatisch een update krijgen en de huidige functionaliteiten behouden, zijnde betalingen met QR-code in winkels, tussen vrienden, online en in apps.
Handelaars krijgen een nieuwe sticker zonder de merknaam Payconiq en het handelaarsportaal wordt vernieuwd. Voor de meeste handelaars zou de wijziging volledig automatisch gaan. Bancontact Payconiq belooft dat de tarieven ongewijzigd blijven tot eind 2026. Een betaling via de QR-sticker en de app kost handelaars 6 eurocent.
Bancontact is een belangrijke speler op de Belgische markt, vooral dankzij de beschikbaarheid op 18 miljoen betaalkaarten. Het verwerkte vorig jaar 2,55 miljard betaaltransacties. Het aantal mobiele betalingen steeg met 28 procent tot 471 miljoen. Het merendeel, 335 miljoen transacties, was voor online aankopen. Die verliepen zowel via de eigen Payconiq by Bancontact-app als via apps van banken.