Iedereen kan duurzaam sparen en beleggen

GSS obligaties moeten de wereld veranderen. G voor green, S voor social en S voor sustainable. © iStock
Jef Poortmans
Jef Poortmans redacteur bij Trends

Veel mensen willen hun spaar- en beleggingsgeld duurzaam inzetten, maar weten vaak niet hoe. De onlinecampagne ‘Voor het klimaat telt elke cent’ brengt daarover verhalen en getuigenissen en biedt een aantal handvatten.

De Belg is een fervente spaarder, soms ook belegger, maar weinigen beseffen de impact die ze daarmee kunnen hebben op allerlei fronten. Daarom lanceert Duurzaam Beleggen Academy, opgericht door Trends-columnist Jasper Vekeman, een onlinecampagne ‘Voor het klimaat telt elke cent‘.

Wat was de aanzet voor de campagne?

“Nog te weinig mensen zijn zich bewust bewust van de impact die ze met hun spaargeld en beleggingen kunnen hebben. De Britse organisatie ‘Make my money matter’, wijst er bijvoorbeeld op dat de verduurzaming van de pensioenfondsen 21 keer meer impact heeft dan geen vlees meer eten, niet meer vliegen en duurzame energie tezamen. Je geld voor de juiste dingen inzetten is de makkelijkste manier om impact te hebben en die impact is tegelijk veel groter dan allerlei persoonlijke inspanningen of opofferingen. Maar te weinig mensen weten dat.”

Is die impact van 21 keer zo veel niet overdreven?

“Over dat exacte cijfer kun je discussiëren, maar als je bedenkt dat veel Belgen enkele tienduizenden tot soms zelf honderdduizenden euro’s in pensioenspaarproducten hebben zitten die gedurende decennia belegd worden. Als je zulke bedragen gedurende zulke termijnen duurzaam belegt, zij het door bepaalde activiteiten uit te sluiten of door te investeren in bedrijven die oplossingen aandragen, heeft dat een enorme impact.”

Wat in al die informatieoverdracht wordt vergeten is het gevoel van mensen.

Jasper Vekeman

Hoe willen jullie dat bewustzijn vergroten?

“Eerst en vooral door verhalen en getuigenissen te brengen van mensen die daar ook zoekende en actief in zijn. Dat gaat van mensen die nog aan het nadenken zijn over hoe ze hun geld duurzaam kunnen inzetten tot mensen die daar al wat verder in staan. Zulke verhalen zijn herkenbaar en inspireren.”

Uiteindelijk is daar toch al informatie genoeg over te vinden. Wat is daar nog aan toe te voegen?

“Wat in al die informatieoverdracht wordt vergeten, is het gevoel van mensen. Onderzoek toont aan dat duurzame keuzes maken, bijdraagt tot mensen hun geluk. Dat blijkt ook uit onze getuigenissen. Daarin vertellen mensen dat ze blij zijn dat ze weten dat hun geld bijdraagt aan de oplossingen voor bijvoorbeeld het klimaatprobleem. De campagne is opgehangen aan het klimaatprobleem omdat heel veel mensen daarvan wakker liggen, maar de inzichten gelden veel breder. Als je bezorgd bent over de wooncrisis of het biodiversiteitsverlies zijn ook daar opties genoeg om je spaar- en beleggingsgeld ten goede voor in te zetten.”

Blijft het bij een bewustwordingscampagne?

“Nee, we willen mensen natuurlijk ook tot actie aanzetten door hen op een toegankelijke manier bepaalde zaken uit te leggen en handvatten aan te reiken over hoe ze hun geld duurzaam kunnen inzetten. Maar we dringen hen geen cursus op en we maken onszelf ook niet de illusie dat we van iedereen een actieve duurzame belegger kunnen maken.”

Maar 1 procent van het Belgische spaargeld staat op een duurzame spaarrekening.

Welke handvatten zijn dat?

“Eentje is bijvoorbeeld praten met je bank over wat zij doet voor het klimaat. Maar 1 procent van het Belgische spaargeld staat op een duurzame spaarrekening. Weinig banken bieden dat aan. Door daar vragen over te stellen, kan daar verandering in komen. Bij de beleggingsfondsen zit 50 procent in duurzame fondsen, dus daar is al een weg afgelegd.”

De vraag is of die fondsen werkelijk duurzaam zijn.

“Ook daar schuiven we een aantal vragen naar voren die je kunt stellen aan je bank of fondsbeheerder. Zij zijn sinds kort verplicht om met hun klanten te spreken over hun duurzaamheidsverwachtingen. Dat is de ideale gelegenheid om door te vragen over hoe die fondsen te werk gaan, of ze bepaalde activiteiten uitsluiten, welke de grootste posities in het fonds zijn, welke labels een bepaald fonds heeft en of het begrijpbaar en open communiceert over zijn duurzaamheidsaanpak.”

Wat weerhoudt spaarders en beleggers ervan die extra stap te zetten?

“Ze ervaren heel wat drempels. Dat vertellen ook de mensen die wij aan bod brengen. Een zo’n drempel is vertrouwen. Kun je duurzaamheidsbeweringen van financiële instellingen wel vertrouwen? Vragen zoals hierboven helpen daarbij. Een andere is tijd. “Ik heb daar geen tijd voor”, maar je hebt er niet veel tijd voor nodig. Zodra je een fonds of aanpak hebt gevonden die aansluit bij wat je wilt, zit je voor jaren goed. Geld is nog een drempel. Mensen denken vaak dat ze veel geld nodig hebben om te beleggen, maar ook dat is niet zo. Veel Belgen doen aan individueel pensioensparen en zijn daarmee belegger.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content