Het nut van winterbanden in een land zonder strenge winters
Voor de verzekeraars zijn winterbanden niet verplicht. België kent niet echt strenge winters. Toch is rijden met winterbanden veiliger bij sneeuwval en lage temperaturen.
Winterbanden zijn niet alleen nuttig bij hevige sneeuwval, ook bij regen en lage temperaturen bewijzen ze hun diensten. “Als de temperatuur onder 7 graden duikt, is het slim winterbanden op te leggen”, zegt Joni Junes van de VAB. De rubbersamenstelling van winterbanden is zachter en zorgt voor een betere wegligging. “Bestuurders hebben een betere grip, waardoor ze minder snel slippen.”
Zowel bij regen als bij sneeuw verkorten winterbanden de remafstand. Een bestuurder die op een besneeuwd wegdek bij 50 kilometer remt met winterbanden, heeft zo’n 30 meter nodig om tot stilstand te komen. Met zomerbanden is dat 60 meter. Tijdens de winterprik in december kreeg de VAB veel meldingen van blikschade door slippartijen. “Winterbanden zorgen wel voor een betere wegligging, maar dat volstaat niet”, legt Joni Junes uit. “Ook het rijgedrag speelt een grote rol. Mensen moeten hun snelheid aanpassen, en dat gebeurt niet altijd.”
Niet verplicht
“De verzekeraars moet je niet overtuigen van de voordelen van winterbanden”, zegt Wauthier Robyns, de woordvoerder van de sectorfederatie Assuralia. Toch zijn ze in ons land niet verplicht.
“Er is noch een wettelijke noch een contractuele bepaling in de verplichte autoverzekering over het gebruik van winterbanden. We zien wel dat verzekeraars soms korting geven voor veiligheidsvoorzieningen in de wagen. Meestal geven ze de voorkeur aan systemen die automatisch in werking treden, zoals de slimme cruisecontrol, sensoren die helpen afstand te houden, achteruitrijsensoren en dodehoeksensoren. De wagen wordt daarmee uitgerust. Voor winterbanden geldt dat niet, want je moet om de zes maanden de beslissing nemen de banden te wisselen.”
Daarnaast kent ons land niet echt strenge winters, zoals Finland. “Het sneeuwt hier maar een aantal dagen per jaar”, zegt Joni Junes. “In sommige buurlanden zijn winterbanden wel verplicht. Daar moet je dus rekening mee houden als je op wintersport gaat.”
“Ook wie vanuit België naar zo’n land reist, is gedekt door de verzekering wanneer hij een ongeval veroorzaakt en geen winterbanden heeft”, voegt Wauthier Robyns eraan toe. “De bestuurder is wel strafbaar, maar hij is gedekt door zijn verzekering.”
Kilometervreters
VAB raadt winterbanden vooral aan voor mensen die veel kilometers rijden. “Voor wie maar sporadisch de wagen neemt of bij uitzonderlijke weersomstandigheden de wagen aan de kant kan laten staan, zijn winterbanden misschien een overbodige investering”, zegt Joni Junes. Steeds meer particulieren kiezen voor vierseizoensbanden, een compromis tussen zomer- en winterbanden. “Maar dat is zeker geen oplossing voor extreme weersomstandigheden zoals begin december.”
Het verschil in prijs tussen zomer- en winterbanden is niet zo groot. De VAB deed in 2016 een enquête bij bandencentrales naar de prijs van winterbanden. “Vier zomerbanden kosten ongeveer 242 euro”, zegt Joni Junes. “Voor vier winterbanden zonder velg betaal je 250 euro. Met velg kosten ze 580 euro, maar dan is de wissel goedkoper, omdat het monteren minder tijd in beslag neemt.”
Daarnaast houden bestuurders het beste rekening met de stockage. “Mensen die geen droge koele plaats hebben, moeten de banden in de autogarage of de bandencentrale laten bewaren. Doorgaans kost dat 30 euro per jaar. Gemiddeld zien we dat mensen vijf jaar met hun winterbanden rijden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier