Het foute nieuwjaarscadeau: zo raak je er vanaf
Je hoeft niet noodzakelijk te blijven zitten met een nieuwjaarscadeau waar je niet volledig gelukkig mee bent. Je kan het soms ruilen of zelfs de koop herroepen.
Kocht diegene die je het geschenk gaf dat in een winkel, dan kan je het daar proberen ruilen of een waardebon vragen. Geen enkele winkel is echter wettelijk verplicht om op je vraag in te gaan. Toch zijn sommige winkels hier spontaan toe bereid. Ze koppelen hieraan dan wel een aantal voorwaarden waaraan je je strikt moet houden. Zo vragen ze bijvoorbeeld dat je het kasticket meebrengt en/of dat je de verpakking niet opent. Bovendien moet je ruilen binnen een korte termijn (bijvoorbeeld binnen de 14 dagen na de aankoop).
Herroep de aankoop
Werd je geschenk gekocht via een webshop, dan raak je er gemakkelijker van af. Bij zo’n aankoop heeft de koper (diegene die het geschenk gaf) een herroepingsrecht van 14 dagen vanaf de levering. Je moet het geschenk terugsturen binnen de 14 dagen na de dag waarop de herroeping werd meegedeeld aan de verkoper. De verkoper moet op zijn beurt het bedrag dat al werd betaald terugbetalen. Ook hier zijn er een aantal uitzonderingen op die regel. Zo beschikt de koper niet over een herroepingsrecht als je iets kreeg dat op maat werd gemaakt. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld als je een verzegelde cd of dvd box kreeg en je de verzegeling verbrak.
Verkoop of ruil het zelf
Voor het voorgaande heb je de ‘hulp’ nodig van diegene die je het geschenk gaf. Wil je die niet vragen of durf je niet zeggen dat je niet gelukkig bent met wat je kreeg, dan kan je het geschenk nog altijd proberen te verkopen of ruilen met iemand anders. Je kan dat bijvoorbeeld online doen via een zoekertjessite. Er bestaan zelfs specifieke sites hiervoor (zo onder andere http://www.foutgeschenk.be/).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier