Generation WOW creëert safe space voor ondernemende vrouwen: ‘Spreken over geld is nog altijd taboe’

BARBARA DE BEIR EN ANGELIQUE FORÉ "We hebben een app waarop je kunt zien wie er nog aanwezig is op een event en wil netwerken." © Buro Bonito
Ilse De Witte
Ilse De Witte Redacteur bij Trends

In juni 2022 brachten Angelique Foré en Barbara De Beir zo’n 900 vrouwen op de been voor het eerste evenement van Generation WOW in het Kursaal in Oostende. Vandaag heeft die ‘community voor vrouwen in business’ 12.500 volgers op Instagram, zijn de podcasts 50.000 keer gedownload en komen er steeds meer evenementen bij.

‘‘Investeren kan je leren’ is de slagzin van het derde WOW, Money Talks!-evenement, dat op 21 november in het Wintercircus in Gent plaatsvindt. Generation WOW koppelt het aangename aan het nuttige. Zo volgt er na het aperitief een uiteenzetting van Chris Sugira, analist bij Belfius Asset Management en host van de VRT MAX-podcast Money Time.

In het avondvullende programma zal het niet alleen over investeren in financiële producten gaan, maar ook over investeren in kunst. Kenners Sofie Van de Velde en Emely Christiaens, bekend van het tv-programma Stukken van mensen, krijgen het laatste woord. Daarna volgt opnieuw een hapje en een drankje, om alle opgedane kennis door te spoelen.

Het zaadje voor Generation WOW werd geplant in de coworkingruimte N°18 Ampla House in Gent. Barbara De Beir was er algemeen manager. Angelique Foré maakte gebruik van die werkplek. Angelique Foré: “We wilden allebei graag vrouwen uit ons netwerk samenbrengen. We hebben in die coworkingruimte acht bijeenkomsten georganiseerd voor telkens een honderdtal vrouwen, vooral entrepreneurs en intrapreneurs.”

Angelique Foré werkte onder meer als journalist voor ELLE Magazine en leidde tien jaar het onlinemodeplatform Belmodo, dat ze samen met Tiany Kiriloff en Michaël Schockaert had opgericht. Daarna werkte ze als freelance media- en merkenstrateeg. Barbara De Beir heeft een marketingachtergrond en werkte voor grote merken als Reckitt Benckiser en Imperial Meat Products.

Van 100 vrouwen in een coworkingruimte naar 900 vrouwen in het Kursaal van Oostende. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

ANGELIQUE FORÉ. “We zijn klein begonnen, maar toen kwam corona. We konden niet meer bijeenkomen. Dan hebben we via sociale media naar manieren gezocht om vrouwen in business te blijven verbinden. We hebben Generation WOW als een community op Instagram gelanceerd. Elke week zetten we daar een andere vrouw in de kijker. Wie is ze? Wat doet ze? Waarmee worstelt ze? Daar is een verwantschap onder ondernemende vrouwen uit voort­gekomen.”

BARBARA DE BEIR. “Intussen was de coworkingruimte overgenomen door een grotere groep. Ik heb bij die overname gezegd: je mag alles hebben, behalve de evenementen. Angelique en ik hebben de vennootschap Generation WOW opgericht om te focussen op evenementen en content voor vrouwen in business. We hebben partners gezocht. Van in het begin heeft de stad Oostende ons gesteund en gesponsord. We vulden sindsdien het Kursaal Oostende in 2022 en 2023 en in 2024 het Concertgebouw Brugge, waar we ook in juni 2025 zullen neerstrijken.

“Belfius is er als structurele partner bij gekomen, toen we ontdekten dat spreken over geld nog altijd taboe is. Vrouwen zijn er niet altijd graag mee bezig. Als ondernemer neem je de financiële kant erbij, maar het is doorgaans niet waar je het liefst mee bezig bent. Daarom wilden we daar een specifiek event rond doen. En zo is Money Talks in het leven geroepen, dat we nu al voor de derde keer organiseren.”

‘Ik kan mij voorstellen dat vrouwen minder vragen durven te stellen in een zaal vol mannen’

Angelique Foré, medeoprichter Generation WOW

Lukt het nog om op zulke grote events elkaar te leren kennen?

FORÉ. “Vrouwen willen graag geïnspireerd worden op een laagdrempelige manier en met elkaar in contact komen. Ze willen netwerken, maar niet op een ongemakkelijke manier met visitekaartjes en zo. De manier waarop wij netwerken is: ik ken iemand die iemand zoekt en ik wil jullie in verbinding brengen. We hebben bij die kleinschalige evenementen gevoeld dat er tussen die honderd vrouwen een kruisbestuiving ontstond.“

DE BEIR. “Je kunt alleen of met een groep naar onze events komen. Je kunt komen om te netwerken, maar je kunt ook komen om te luisteren en te beleven. Op onze grote events kun je je ook inschrijven om aan de hand van je interesses met andere mensen samen­gezet te worden in groepen van tien. We hebben een app waarop je kunt zien wie er nog aanwezig is en wil netwerken.

“Wij zetten steeds andere vrouwen in de spots via video’s en podcast op onze sociale media en we helpen hen te spreken over wat ze kwijt willen over hun business. Die manier van storytelling is ook heel vernieuwend en laagdrempelig.”

Vormt de combinatie met life­style de sleutel tot het succes van de events?

DE BEIR. “Het begint bij de inhoud, het programma. Als we niet telkens weer een sterk programma op poten zetten, rond een relevant thema, dan komen die vrouwen niet terug, hoor. Voor de eerste conferentie hadden we als thema empower your network. We zijn meteen voor een grote internationale naam gegaan. We hebben bestsellerauteur en relatie-expert Esther Perel daarvoor kunnen strikken.”

FORÉ. “Op onze conferenties gaat het heel veel over business, maar ook over het leven. In ons leven loopt ook alles door elkaar. Het ene staat niet los van het andere. Als je je persoonlijk niet goed voelt, zul je op je werk niet goed presteren, en omgekeerd. We proberen zo veel mogelijk inspiratie te geven op verschillende vlakken.”

Is het belangrijk voor vrouwen dat ze onder vrouwen zijn?

FORÉ. “Ja, dat denk ik wel. Wij hadden Esther Perel op voorhand gewaarschuwd: ‘Dat is hier België, niet New York. Verwacht niet dat er veel reacties of vragen uit het publiek komen.’ Nadat ze gesproken had, stond de ene na de andere vrouw uit het publiek recht om het woord te nemen. Zoveel interactie. Dat was magisch. Ik kan mij voorstellen dat vrouwen minder vragen durven te stellen in een zaal vol mannen.

“De vrouwen in onze community luisteren en spreken graag. Onze community is heel interactief. Ze spreken graag op ons onlineplatform. Ze geven graag hun mening als we enquêtes doen. En ze durven dus ook hun mond open te trekken in een zaal. Generation WOW is een beetje een safe space, ook al zijn we met zoveel. Dat is echt bijzonder.”

Afgelopen week kwam ook de vijftigste episode van Generation WOW Podcast online.

FORÉ. “We hebben onze tijd genomen om onze community via Instagram te leren kennen. Daarna zijn we interviews beginnen te doen met bekende vrouwen, zoals Kim Van Oncen, en minder bekende. Die mix is belangrijk. De eerste aflevering dateert al van maart 2021.”

Hebben jullie nog grootse plannen?

FORÉ. “In 2025 willen we WOW Health Talks lanceren. Omdat uit een rondvraag blijkt dat onze community ook over gezondheid meer geïnspireerd wil worden. Er is nog veel potentieel. Voor ons is community the new media.”

Partner Content