Gebruik tabak, alcohol en drugs kost elke Belg 419 euro per jaar

© iStock
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

De effecten van het gebruik van alcohol, tabak, drugs en medicatie kosten in België jaarlijks 4,6 miljard euro, of 419 euro per burger. Dat blijkt uit het SOCOST-onderzoek van de Universiteit Gent en de Vrije Universiteit Brussel.

Het gebruik van legale en illegale drugs kost België elk jaar 4,6 miljard euro, of 1,19 procent van het bruto binnenlands product. Het aandeel van alcohol daarin bedraagt 45 procent, dat van tabak 32 procent. Illegale drugs wegen voor 15 procent door.

Directe en indirecte kosten

De onderzoekers maken bij de kostenraming een onderscheid tussen directe en indirecte kosten. De directe kosten van het gebruik van genotsmiddelen worden geschat op 2,85 miljard euro. Daarvan gaat 69 procent op aan gezondheidszorg. De kosten voor de aanpak van druggerelateerde criminaliteit lopen op tot 748 miljoen euro. 100 miljoen euro daarvan gaat naar verkeersongevallen die zijn veroorzaakt door drug-of alcoholgebruik.

De indirecte kosten zijn te wijten aan verloren productiviteit doordat gebruikers worden opgenomen in een instelling, een ziekenhuis of een gevangenis, of vroegtijdig overlijden. De onderzoekers ramen die kosten op 1,7 miljard euro. 85 procent van die kosten, of 1,5 miljard euro, wordt veroorzaakt door gezondheidsproblemen. Dodelijke verkeersongevallen door drank of drugs kosten de maatschappij elk jaar 10 miljoen euro (10%). De som van de indirecte en directe kosten komt uit op 4,6 miljard euro.

Verloren levensjaren

Uit het onderzoek blijkt ook dat door legale en illegale drugs elk jaar 500.000 gezonde levensjaren verloren gaan. Ook daar zijn tabak en alcohol de grootste boosdoeners. Ze zijn samen verantwoordelijke voor 91 procent van de verloren levensjaren. Het aandeel van illegale drugs bedraagt 7 procent, dat van psychoactieve medicatie 1 procent.

Volgens professor Freya Vander Laenen (UGent) is er dringend behoefte aan meer preventie, “niet alleen voor jongeren, maar ook voor de oudere leeftijdsgroepen. In het verkeer moet worden ingezet op een grondige mentaliteitswijziging. De overheid kan zeker nog wat bewegen”, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content