FSMA waarschuwt voor oplichters die zich voordoen als banken met aantrekkelijke spaarproducten

FSMA waarschuwt opnieuw voor frauduleuze tradingplatformen © belga
Bart Osaer Redacteur Trends.be

Oplichters gebruiken nog steeds de identiteit van bestaande banken en financiële instellingen, zoals AXA, ING of Deutsche Bank, om geld af te troggelen van consumenten. De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) heeft donderdag in een persbericht voor dat fenomeen gewaarschuwd. Het waarschuwt al sinds 2021 voor die oplichtingspraktijk.

“Oplichters blijven de identiteit van gekende banken en andere financiële instellingen misbruiken. Zo proberen ze consumenten in de val te lokken”, aldus de FMSA.

De fraudeurs gaan steeds volgens dezelfde formule te werk: slachtoffers worden telefonisch of via e-mail gecontacteerd, soms ongewild, soms nadat ze een formulier hebben ingevuld dat ze hebben gevonden via sociale media of via advertenties. Ze bieden dan spaarproducten aan aan een hogere rente dan de marktrente. Bovendien beloven ze kapitaalbescherming.

De FSMA ontving meldingen over oplichters die zich voordeden als banken zoals AXA Bank, ING Bank, Deutsche Bank, Wise Europe, Trade Republic Bank, Banque Transatlantique en Caixabank. Via de website van de FSMA kunnen consumenten hun bank zoeken om te zien of de FSMA een melding heeft ontvangen dat de identiteit van die bank door fraudeurs wordt gebruikt. Consumenten dienen echter ook waakzaam te zijn voor fraudeurs die de identiteit van andere financiële instellingen gebruiken, want ook dat is volgens de FMSA een mogelijkheid.

De FSMA vraagt om voorzichtig te zijn met al te voordelige beleggingsvoorstellen die telefonisch of via sociale media worden aangeboden. Bovendien is het belangrijk om steeds e-mailadressen en websites te controleren en contactgegevens te vergelijken met die op de FSMA-website.

Naast het aanbieden van spaarformules gebruiken fraudeurs dezelfde oplichtingspraktijk ook om andere bankdiensten aan te bieden, voornamelijk kredieten. Oplichters bieden kredieten aan aan voordelige voorwaarden en vragen slachtoffers om een bedrag te betalen dat zogenaamd nodig is om een krediet te kunnen krijgen. Die fictieve kosten worden bijvoorbeeld afgedaan als dossierkosten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content