De waardevorming van een Turbo

ABN AMRO Turbo’s kenmerken zich door een zeer transparante prijsvorming. In tegenstelling tot andere afgeleide beleggingsproducten, is de waarde van een Turbo niet afhankelijk van andere factoren zoals tijd en verwachtingswaarde, maar is in het algemeen gelijk aan het verschil tussen de koers van de onderliggende waarde en het financieringsniveau. Dit maakt de waarde van een Turbo gemakkelijk te berekenen. Hierdoor kunt u te allen tijde de prijs van een Turbo berekenen.

Voorbeeld 1: Turbo Long zonder ratio en wisselkoers

De waarde van de Turbo is in de meeste gevallen gelijk aan het verschil tussen de koers van de onderliggende waarde en het financieringsniveau van de Turbo:

Waarde Turbo Long = Koers onderliggende waarde – Financieringsniveau

Waarde Turbo Short = Financieringsniveau – Koers onderliggende waarde

Stel dat de onderliggende waarde van uw Turbo Long 50 euro waard is en de Turbo Long een financieringsniveau van 40 euro heeft. De waarde van de Turbo is op dat moment 5 euro (= EUR 15 – EUR 10).

Voorbeeld 2: Turbo Long met ratio en wisselkoers

In bepaalde gevallen moet u daarnaast rekening houden met de ratio. Sommige onderliggende waarden worden uitgedrukt in honderdtallen (zoals bij de S&P500) of juist in tienden (zoals bij de euro/dollar wisselkoers). Om ervoor te zorgen dat u gemakkelijk in Turbo’s met dergelijke onderliggende waarden kunt beleggen, wordt op deze Turbo’s een ratio toegepast. De ratio geeft aan hoeveel Turbo’s u normaal gesproken zou moeten kopen om één keer in de onderliggende waarde te kunnen beleggen. Zo heeft de S&P500 Turbo bijvoorbeeld een ratio van 100. Dit betekent: wanneer u één S&P500 Turbo koopt, dan investeert u in één honderdste van de koers van de S&P500 Index. De waarde van een S&P500 Turbo is hierdoor ook maar één honderdste van het verschil tussen de koers van de S&P500 index en het financieringsniveau.

Ook kan het zijn dat u bij de waardebepaling van een Turbo rekening moet houden met het wisselkoerseffect. Hoewel de Turbo’s van ABN AMRO in euro genoteerd staan, kan de onderliggende waarde in een andere valuta noteren. Als de valuta van de onderliggende waarde stijgt ten opzichte van de euro kan dit een positief effect hebben op de waarde van de Turbo. Een daling van de valuta van de onderliggende waarde kan een negatief effect hebben.

Wanneer rekening moet worden gehouden met de ratio en het wisselkoerseffect, kunt u de waarde van een Turbo als volgt berekenen:

Waarde (Koers onderliggende waarde – Financieringsniveau)

____________________________________________

Turbo Long (Ratio x Wisselkoers)

Waarde (Financieringsniveau – Koers onderliggende waarde)

__________________________________________

Turbo Short (Ratio x Wisselkoers)

Stel u wilt de waarde berekenen van een Turbo Long op de S&P500 index. Voor de berekening van de waarde van een Turbo op de S&P500 dient rekening worden gehouden met de ratio en het wisselkoerseffect.

De koers van de index noteert op 1.300 punten en heeft een ratio van 100. De Turbo Long heeft een financieringsniveau van 1.000 en de huidige euro/dollar-wisselkoers is 1,25. De waarde van de Turbo Long is op dat moment 2.40 euro [(1.300 – 1.000) / (100 x 1,25)].

Maar wanneer twee Turbo’s van verschillende aanbieders, met dezelfde olende aanbieders, met dezelfde onderliggende waarde en hetzelfde stop loss-niveau een andere waarde vertonen, kan er desondanks verwarring ontstaan. Is de goedkopere Turbo in dat geval dan altijd beter?

Zelfde stop loss-niveau, maar andere waarde?

Wanneer financieringsniveau’s van elkaar afwijken zullen de waardes van twee Turbo’s op dezelfde onderliggende waarde en hetzelfde stop loss-niveau per definitie van elkaar verschillen. Dit kan voorkomen door onderstaande redenen:

1. Verschillen in stop loss-buffers

Tussen het financieringsniveau en het stop loss-niveau van een Turbo zit een stop loss-buffer. Deze buffer kan per onderliggende waarde en per uitgevende instelling verschillen. Hierbij geldt: des te groter de stop loss-buffer, des te groter het verschil tussen het financieringsniveau en het stop loss-niveau. Door de verschillen in stop loss-buffers, kunnen Turbo’s met dezelfde onderliggende waarde en hetzelfde stop loss-niveau op moment van uitgifte al van elkaar verschillen in waarde.

2. Verschillen in uitgiftedatum

Financieringskosten en -opbrengsten worden op dagbasis verrekend in het financieringsniveau van een Turbo. Indien een Turbo langer bestaat, zijn er dus ook over een langere periode financieringskosten – en opbrengsten verrekend. Het financieringsniveau van de eerder uitgegeven Turbo kan hierdoor hoger liggen dan een Turbo die later is uitgegeven.

3. Verschillen in de daggeldrente

De financieringskosten en -opbrengsten van Turbo’s zijn gebaseerd op de daggeldrente. Welke daggeldrente wordt gebruikt kan echter per uitgevende instelling verschillen. Hierdoor kunnen er dus ook verschillende financieringsrentes worden doorberekend in de verschillende financieringsniveaus.

Gevolgen voor uw belegging

Procentueel gezien hebben verschillen in financieringsniveaus gevolgen voor uw belegging. De Turbo met een hoger financieringsniveau, heeft per definitie een hogere hefboom. Procentueel gezien stijgen en dalen Turbo’s met een hogere hefboom sneller dan Turbo’s met een lagere hefboom.

Daarnaast kunnen er door de verschillen in financieringsniveaus ook verschillen in restwaardes ontstaan. Ervan uitgaande dat de posities in the Turbo’s van de verschillende aanbieders op hetzelfde niveau worden afgewikkeld, zal een Turbo met een lager financieringsniveau een hogere restwaarde tot gevolg hebben.

Is de goedkopere Turbo beter?

Een goedkopere Turbo is niet per definitie beter, maar is ook niet per definitie slechter. Het is belangrijk voor een belegger om de verschillen en gevolgen te begrijpen en deze in overweging te nemen alvorens een keuze te maken tussen verschillende Turbo’s.

Voor welke ABN AMRO Turbo kiest u? Schrijf u hier in voor de ABN AMRO Turbo Competitie van 17 oktober tot en met 25 november 2011.

Voor vragen over dit artikel of andere Turbo-gerelateerde vragen, kunt u telefonisch contact opnemen met ABN AMRO Markets op +31 20 383 6094 of naar markets@be.abnamro.com per e-mail.

Turbo’s zijn risicovolle beleggingsproducten en daardoor alleen geschikt voor ervaren en actieve beleggers met een hoog niveau van risicoacceptatie. Door de ingebouwde hefboom kunnen Turbo’s procentueel gezien sterk in waarde dalen. Het stop loss-niveau zorgt er echter voor dat u nooit meer dan uw inleg kunt verliezen.

Alvorens in Turbo’s te beleggen is het van belang dat u de kenmerken en risico’s van dit product volledig begrijpt. Op basis van uw kennis, ervaring en risicoprofiel dient u zorgvuldig af te wegen of Turbo’s voor u geschikt zijn. Lees voor aankoop de algemene brochure, het basisprospectus, eventuele bijbehorende supplementen en de definitieve voorwaarden. Deze documenten en de meest actuele informatie vindt u op www.abnamromarkets.nl/turbo.

* De naam TURBO® wordt gebruikt in licentie van de rechthebbende van de geregistreerde handelsnaam.

Partner Content