De trein is vaak duurder dan het vliegtuig
Almaar meer mensen willen met de trein op vakantie. Het internationale treinaanbod stijgt. Toch kiest de overgrote meerderheid van de vakantiegangers nog steeds voor de auto of het vliegtuig.
Vliegtuigen zijn goed voor 3,5 procent van de CO2-uitstoot in Europa en een groot deel van die vliegreizen zijn zakelijke reizen. Daarom verbieden de meeste universiteiten in ons land hun personeel het vliegtuig te nemen voor bestemmingen waar ze in acht uur met de trein geraken. De universiteiten zijn, net als bedrijven zoals Accenture, E5, Nestle, UCB, Sweco, Verhofsté en Port of Antwerp Bruges, lid van Business Travel Pioneers.
Goede intenties
Wanneer een vliegreis onvermijdelijk is, moeten ‘de zakenreispioniers’ voor een rechtstreekse dagvlucht gaan. Nachtvluchten dragen volgens wetenschappelijk onderzoek meer bij aan de opwarming van de aarde. Wie dat wil, kan de CO2-voetafdruk van zijn vliegreis compenseren via initiatieven als treecological.be of een gift doen aan BOS+.
Voor de 10,9 miljoen vakanties die eind maart al geboekt waren bij Belgische reisorganisatoren, koos slechts 5 procent van de reizigers voor de trein als transportmiddel, tegenover 44 procent voor de auto en 39 procent voor het vliegtuig, leren cijfers van de Belgian Association of Travel Organisers (ABTO). Nochtans zijn steeds meer populaire Europese reisbestemmingen op papier doenbaar met de trein. Volgens ABTO geven ook steeds meer mensen aan dat ze een vakantie met de trein plannen: van 4 procent in 2020 naar 7 procent in 2023. Op de website Chronotrains.com kunt u zien waar u vanuit uw vertrekpunt kunt geraken met de trein, en hoelang u daar ongeveer over zult doen.
Dubbel zo duur en trager
Greenpeace onderzocht in 2023 de prijsverschillen voor trein- en vliegtuigtickets en kwam tot de vaststelling dat het gemiddelde treinticket 2,6 keer zo duur was als het gemiddelde vliegticket voor dezelfde bestemming. Het vliegtuig bleek doorgaans ook goedkoper voor zes van de tien onderzochte routes vanuit Brussel. Voor Londen, Wenen, Madrid, Berlijn, Praag en Boedapest was het vliegtuig doorgaans de goedkoopste optie. Enkel voor Hamburg was de trein altijd goedkoper. Voor Kopenhagen en Zurich was een treinrit goedkoper dan een vlucht op ongeveer de helft van de onderzochte dagen.
We namen de proef op de som voor Berlijn, voor verschillende vertrekdagen. De tickets voor de goedkoopste vluchten vanuit Charleroi, met Ryanair, zaten min of meer in dezelfde grootte-orde als de goedkoopste treintickets vanuit Brussel-Zuid. Met de trein kost de reis zes uur, met het vliegtuig iets minder dan anderhalf uur. Bij het vliegtuig moet u rekening houden met de tijd voor de check-in en veiligheidscontroles. Van het vliegveld Berlijn Brandenburg naar het centrum van Berlijn is het ook nog eens 35 minuten met de trein.
Sinds vorig jaar rijdt een nachttrein naar Berlijn. Voor een zitplaats op de Good Night Train van European Sleeper betaal je ongeveer 2 keer zoveel als voor de goedkoopste treintickets, voor een ligplaats 2,5 keer, en de rit duurt ongeveer de helft langer.
Weetjes en tips
– Kinderen en jongeren reizen vaak met een korting of zelfs gratis. – Schrijf u in op de nieuwsbrieven of ga geregeld naar de promotiepagina’s van de aanbieders van internationaal treinverkeer.
– Soms levert een treinreis extra voordelen op. Zo krijg je met een Eurostar-ticket 15 procent korting als je een fiets huurt bij Paris Bike Tour of begeleid met de fiets de stad gaat verkennen.
– De duurzame reisorganisatie Koning Aap geeft een gratis overnachting aan Belgische of Nederlandse reizigers die met de trein naar hun bestemming in Europa reizen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier