‘Voor veel beleggers is de drempel voor een algemene vergadering nog hoog’: VFB start adviestraject
Het seizoen van de algemene vergaderingen (av) bij beursbedrijven komt stilaan op toeren. Zo’n av komt voor kleine particuliere beleggers soms overweldigend en ontzaglijk over. Om die drempel te verlagen, is de Vlaamse Federatie voor Beleggers (VFB) daarover een adviestraject opgestart, een soort start to av. VFB-bestuurslid Tim Nijsmans geeft tekst en uitleg.
Vanwaar dit initiatief?
“We merkten dat de drempel naar een algemene vergadering bij veel van onze leden, hoewel ze beleggers zijn, toch nog hoog is. Ze weten niet goed hoe ze zich daarvoor moeten inschrijven en wat daarvoor nodig is. Ze weten ook niet goed wat ze kunnen verwachten tijdens een av, hoe het is om bij die beursbedrijven binnen te stappen en in gesprek te gaan met het management.”
Wat moet je doen om deel te nemen aan een algemene vergadering?
“Ten eerste moet je aandeelhouder zijn en moet je je aandelen bij je broker blokkeren. Wij adviseren om dat met een aandeel te doen. Dan ben je nog vrij om met de rest te doen wat je wilt. Je moet aan je broker ook een attest vragen dat je aandeelhouderschap bevestigt. Let op, dat is niet bij alle brokers gratis. Bij sommige bedrijven kun je via het onlineplatform Lumi inschrijven en deelnemen. Daarnaast moet je natuurlijk op de dag van de algemene vergadering de tijd nemen om deel te nemen.”
Hoe begeleidt de VFB de aandeelhouders?
“Wij houden een paar dagen voor een av een onlinemeeting met de ingeschreven aandeelhouders. Daar neemt ook een analist aan deel die het bedrijf goed kent, die de belangrijkste zaken uitlegt en eventueel een paar vragen suggereert om op de algemene vergadering te stellen. Er gaat ook iemand van de VFB mee naar de av om kennis te maken met het management en om eventueel vragen te stellen.”
Wat mogen aandeelhouders van een algemene vergadering verwachten?
“In ieder geval niet dat ze met hun stem het verschil zullen maken in bepaalde thema’s waarover gestemd wordt. Het is vooral een mooie gelegenheid om een bedrijf nog beter te leren kennen en met het management in gesprek te gaan. Als je vragen wilt stellen, bereid je die het best even voor, zodat ze nuttig zijn zowel voor jezelf als voor het managment. En zoals vaak zijn de gesprekken na het officiële gedeelte zeker zo interessant.”
Kunnen bedrijven nog iets doen om hun av’s aantrekkelijker te maken?
“Dat hangt van bedrijf tot bedrijf af. Bij het ene is het een verplicht nummertje, terwijl andere de av echt aangrijpen om zo veel mogelijk informatie aan aandeelhouders te bezorgen en met hen in gesprek te gaan. Voor sommige is dat gesprek met de kleine belegger een noodzakelijk kwaad. Andere bouwen heel bewust op de lange termijn een relatie met hen uit. Dat werpt zijn vruchten af en schept een echte aandeelhouderscultuur. Praktisch gezien kan het helpen aandeelhouders de mogelijkheid te geven online in te schrijven en deel te nemen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier