‘Coyote is 100 procent legaal in Frankrijk’
Coyote ontkent dat zijn navigatiesysteem verboden is Frankrijk. ‘Van zodra een gebruiker de grens oversteekt, wordt zijn Coyote automatisch aangepast om aan de Franse wetgeving te voldoen.’
Coyote ontkent dat zijn navigatiesysteem verboden is Frankrijk. ‘Van zodra een gebruiker de grens oversteekt, wordt zijn Coyote automatisch aangepast om aan de Franse wetgeving te voldoen. Het is een 100 procent legaal rijhulpsysteem in Frankrijk en in België.’ Coyote reageert daarmee op mobiliteitsorganisatie VAB, die met de zomervakantie in aantocht waarschuwt dat ‘radardetectors zoals Coyote verboden zijn in Frankrijk.’ Wie betrapt wordt, riskeert een boete van 1.500 euro en de inbeslagneming van het toestel, aldus VAB.
Rijhulpsysteem
Een groot misverstand, zo luidt het bij Coyote. ‘Echte radarverklikkers zijn inderdaad verboden in Frankrijk. Zoals Coyote in België werkt, is het bij onze zuiderburen niet toegestaan,’ erkent woordvoerder Hendrik Vandesteene. ‘Maar dankzij de updates die de toestellen hebben gekregen, verandert hun werking van zodra u de grens oversteekt. Ze schakelen dan over naar volledig legale rijhulpsystemen, aangepast aan de Franse wetgeving.’
Concreet geven de Coyotes dan geen exacte locaties van snelheidscamera’s meer aan. ‘Enkel nog risicozones (voor mobiele camera’s) en gevaarlijke zones (voor vaste camera’s).’ Het melden van files, ongevallen, e.a. gebeurt op dezelfde manier als in België.
Van zodra de gebruiker het Franse grondgebied weer verlaat, schakelt de Coyote overigens automatisch opnieuw over op zijn standaardmodus. De aanpassingen zijn volledig gratis.
Akkoord met overheid
De aanpassingen zijn niet bedoeld om de Franse wetgeving te omzeilen, zo benadrukt Vandesteene. ‘Dit is volledig in samenspraak met de Franse regering.’
Coyote heeft bovendien een ‘NF’-certificaat ontvangen als garantie dat het systeem voldoet aan de door de Franse overheid opgelegde eisen, net zoals de erkende alcoholtesters.
Slaperigheidspreventie
Coyote blijft zich trouwens inzetten om bestuurders zoveel mogelijk te beschermen tegen de gevaren op de weg. Naast het melden van obstakels zoals ongevallen, files, en dergelijke, zijn de nieuwste toestellen uitgerust met een ‘slaperigheidspreventie’. Vandesteene: ‘De Coyote houdt onder meer in de gaten of u geen bruuske bewegingen maakt (door middel van een accelerometer) en of u voldoende rustpauzes inlast.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier