Consumptie in Nederland daalt na btw-verhoging
Vooral de aankopen van duurzame goederen zijn met een daling van 10 procent fors teruggevallen.
In Nederland hebben huishoudens in oktober, de eerste maand na de verhoging van het hoge btw-tarief, 2,4 procent minder uitgegeven dan een jaar eerder. Het gaat om de sterkste krimp van de consumptie in de afgelopen drie jaar. Dat meldt het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Duurzame goederen
Vooral de aankopen van duurzame goederen, die onder het hoge btw-tarief vallen, zijn met een daling van 10 procent fors teruggevallen. Aan auto’s werd 30 procent minder besteed.
De afname van de uitgaven aan duurzame goederen was in september met 0,2 procent juist veruit de kleinste van dit jaar. “Mogelijk anticipeerden consumenten in september op de btw-verhoging per 1 oktober”, aldus het CBS.
Aan voedings- en genotmiddelen besteedden Nederlandse huishoudens in oktober bijna evenveel als een jaar eerder. De bestedingen aan overige goederen, waaronder energie en motorbrandstoffen, waren 2,2 procent lager. Aan diensten gaven consumenten 0,2 procent minder uit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier