Hoe toenemende individualisering huwelijksprijzen stuwt

Pieter Mertens en Evy De Fonvent huwden op 2 augustus. © Portretmaker
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De gemiddelde prijs van een huwelijksfeest ging in drie jaar de helft hoger. De hoge inflatie is slechts één verklaring. Wat nog veel meer de prijzen stuwt, is de toenemende individualisering en persoonlijke invulling van de bruiloft. En dat mag wat kosten.

Prijzen zijn belangrijk, maar niet als het over huwelijken gaat. Uit de enquête van House of Weddings blijkt dat de prijs pas op de vijfde plaats prijkt in de prioriteitenlijst van een verloofd koppel. House of Weddings (HOW) is een organisatie die naar eigen zeggen Belgiës ‘meest betrouwbare huwelijksleveranciers’ groepeert en een boekingswebsite heeft. Belangrijker dan de prijs zijn onder andere een goede dienstverlening, klantvriendelijkheid, of vertrouwen in een perfect feest, blijkt nog uit de enquête.

Sophie Ickmans leidt Art of Events. Zij is een huwelijksplanner en organiseert bruiloften. Zij merkt al langer de tendens naar meer individualisering. Art of Events zit sowieso al in het hogere marktsegment. “Twintig jaar geleden kostte een duur huwelijk 25.000 tot 30.000 euro. Vandaag is 150.000 euro duur. Het duurste huwelijk ooit bedroeg 450.000 euro. Het gemiddelde bedrag voor een huwelijksfeest, 31.750 euro, is bij ons niet realistisch. Onze klanten willen niet feesten in een zaal waar elk weekend hetzelfde menu wordt voorgeschoteld. Ze willen een fantastische beleving. Een vloer van veertig meter, volledig met bloemen bedekt, en aan weerszijden spiegelglas bijvoorbeeld. Een violist tijdens het diner. Diverse artiesten, een big band. Het bruidspaar wil een specifieke chef, die voor hun feest komt koken. Het bruidspaar kan op die manier zijn eigen verhaal vertellen.”

Afrikamuseum of kasteel Ter Hulpen

Stijn De Knijf is verkoopdirecteur bij het evenementenbureau Huis Van Dijck. Huwelijken zijn goed voor 25 tot 30 procent van de activiteiten. Ook hij merkt het toenemende maatwerk, wat veel meer dan inflatie de prijsstijgingen verklaart. “De vragen van koppels worden persoonlijker en individualistischer. We moeten veel meer materiaal huren: servies, bestek, meubilair, stoelen, decor. Wij positioneren ons sowieso in het premiumsegment. Onze locaties zijn bijvoorbeeld het Afrikamuseum in Tervuren of het kasteel van Ter Hulpen. Dat kost wat en onze klanten weten dat. Hun budgetten zijn dus hoger.”

Ook voor Sylvie Van Hootegem van Geuzenhof in Massemen is 31.750 euro niet meer zo veel. “Wij zitten al gauw aan 20.000 euro voor onze feestzaal met eten en drank. Voeg daarbij een fotograaf voor 3.000 euro, een dj voor 1.200 euro, bloemen voor 2.000 tot 3.000 euro. Een photobooth huren kost nog eens 700 euro. Dat gaat dus snel. We hebben ook vaak trouwpartijen waar iedereen hetzelfde kostuum draagt, naar een bepaald thema. Dat is maatwerkkledij. Dat gaat alweer om tienduizenden euro’s.”

Pascal Peene is de gedelegeerd bestuurder van de bv Femat. Het bedrijf uit Izegem verhuurt stoelen, bars, tafelkleed, bestek. Peene heeft veertig jaar ervaring in de business. Ook hij merkt de verregaande vragen. “Koppels steken steeds meer tijd in het feest en zijn kritischer over wat ze willen. En dus hebben we ons assortiment moeten verruimen. We hebben 25 serviezen, vroeger waren er dat 10. Het bestek is ook almaar meer deel van het thematische concept, bijvoorbeeld de natuur. Het feest duurt gemiddeld ook langer en wordt intiemer, met een grote variatie in belevenis. Het aantal gasten vermindert. Vroeger waren er 250 gasten, vandaag is een groep van 150 mensen al een groot feest.”

‘Elk aspect van de huwelijksdag weerspiegelt de persoonlijkheid en het liefdesverhaal van het koppel’

Pascal Peene ziet ook hoe koppels “ouder trouwen. Soms hebben ze al kinderen. Ook door corona werd de bruiloft tot wel vijf jaar verschoven. Het besef groeide dat zo’n huwelijksfeest een heel belangrijk moment is dat mensen samenbrengt. Dat wil een koppel koesteren met de nodige hartelijkheid. Het echtpaar staat in het centrum en wil de huwelijksbelofte uitdragen.”

Volgens de enquête van HOW bedraagt de gemiddelde verlovingsduur 15,5 maanden. Slechts 8,5 procent trouwt nog binnen de zes maanden na het aanzoek. Ook het aantal echtscheidingen in ons land daalt, wat kan wijzen op bewuster trouwen.

Nieuwe beroepen

“De beleving voor de gasten en een feest op maat worden steeds belangrijker”, beaamt Joyce Van Damme, woordvoerder van House of Weddings. “”Elk aspect van de huwelijksdag weerspiegelt de persoonlijkheid en het liefdesverhaal van het koppel. Dat kan met op maat gemaakte trouwkledij, een menu met favoriete gerechten en drankjes, een speciaal samengesteld muziekprogramma, persoonlijke geschenkjes voor de gasten, decoratie met eigen logo’s of initialen en gepersonaliseerde trouwringen.” Een op de vijf koppels kiest ook voor een trouwweekend in plaats van het klassieke dagfeest, blijkens de enquête. Meerdaagse bruiloften winnen al enkele jaren aan populariteit.

De trend naar meer persoonlijke feesten gaat gepaard met een wildgroei van nieuwe beroepen. Voor wie alles wil weten over huwen, zijn er drie gespecialiseerde websites. Uiteraard House of Weddings, en daarnaast Trendy Trouwen en de Federatie van Huwelijksleveranciers. Ze vermelden honderden bedrijven, voor onder meer bloemen, catering, ceremoniemeesters, desserts, entertainment, feestlocaties, huwelijksplanners, juwelen en sieraden, kappers, kledij, muziek en zang, videoreportages en bijzondere voertuigen. Dansscholen spelen ook een rol, voor privélessen op maat voor de openingsdans.

Trends ploos de sector van de huwelijksfeesten uit. Lees er deze week alles over op Trends.be of lees het hele verhaal vanaf donderdag in Trends Magazine.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise