Steeds meer Belgen betalen met de smartphone

66,5 procent van de meer dan 2 miljard betalingen via Bancontact verliepen in 2023 contactloos. © Getty Images
Dimitri Dewever medewerker Trends

Digitale portemonnees zijn een van de snelst groeiende betaaloplossingen ter wereld. De mobiele digitale betaalmarkt zal in 2027 meer dan 7 biljoen dollar waard zijn, berekende het onderzoeksbureau CB Insights.

In België heeft 4 procent van de mensen al een voorkeur voor betalen met de smartphone, via oplossingen als Samsung Pay, Apple Pay en Payconiq, blijkt een recent, wereldwijd onderzoek van Manhattan Associates. Enkele jaren geleden betaalde zo goed als niemand op die manier. De opmars van betalingen via digitale wallets ligt mee in lijn met de evoluties van de cijfers van contactloze betalingen uit de Digital Payment Barometer, de studie van Ipsos uitgevoerd door de VUB in opdracht van partners Febelfin, Bancontact Payconiq Company, Mastercard, Visa en Worldline.

“Onze cijfers maken geen onderscheid tussen device based of card based contactloze betalingen”, vertelt Isabelle Marchand, marketing- en communicatiedirecteur bij Febelfin. “We hebben dus enkel een algemeen cijfer. Van de meer dan 2 miljard Bancontact-kaartverrichtingen in 2023 gebeurde 66,5 procent in ons land contactloos”, dus door een bankkaart of smartphone tegen een terminal te houden, zonder dat systematisch een pincode moet worden ingevoerd.

Verenigd Koninkrijk en Nederland staan verder

België volgt met het stijgende aantal betalingen via digitale wallets de algemene Europese trend, al loopt ons land wel een eind achter op het Verenigd Koninkrijk (14%) en Nederland (12%). “We zien daarbij ongeveer dezelfde trend als bij contactloze betalingen met de kaart”, zegt Lotta de Meulenaere, chief marketing officer bij Bancontact Payconiq Company. “Die betalingsvorm geraakte in het VK en Nederland ook sneller ingeburgerd dan bij ons. Waarom het bij ons traditioneel wat trager verloopt, is niet helemaal duidelijk.”

Misschien plaatsen de Belgen toch nog meer vraagtekens bij de veiligheid van betalen met digitale wallets? “Daarover hoeven ze zich weinig zorgen te maken. De beveiligingsstandaarden voor digitale wallets en de audits die ze moeten ondergaan, zijn zéér strikt”, stelt Johan Maes, head of labs trust & intelligence bij Worldline, de wereldleider in betaaldiensten. “In principe is betalen via een smartphone zelfs nog iets veiliger dan met een bankkaart. Je kan alleen maar afrekenen met de telefoon wanneer die ontgrendeld is. Dat is een extra beveiligingslaag in vergelijking met een contactloze kaartbetaling. Bovendien staan grote bedrijven als Google, Apple en Samsung mee in voor de veiligheid van hun toestellen: zij kunnen zich op dat vlak geen imagoschade veroorloven.”

Explosie aan betalingen via de smartphone

Vorig jaar telde Bancontact Payconiq Company in België 368 miljoen mobiele betalingen via een smartphone. “Dat is tien keer meer dan vijf jaar geleden”, weet Lotta de Meulenaere. Het gaat om betalingen met de Payconiq by Bancontact-app of met die van een bank die Bancontact en/of Payconiq geïntegreerd heeft in haar eigen app.

‘In principe is betalen via een smartphone zelfs nog iets veiliger dan met een bankkaart’

Johan Maes, Worldline

Bij betalingen met digitale wallets speelt leeftijd ook een rol. In de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar kiest 9 procent voor een digitale wallet als favoriete betaalmiddel. Bij de 25- tot 44-jarigen is dat slechts 2 procent. “Ook dat is vergelijkbaar met hoe contactloze betalingen de eerste jaren in België verliepen. Intussen zien we dat mensen van alle leeftijden contactloos afrekenen aan de kassa”, klinkt het.

Manhattan Associates polste ook naar hoe mensen het liefst afrekenen. De traditionele kassa komt bij de Belgen nog altijd op de eerste plaats met 46 procent. Daarna volgen de scan & go-methodes waarbij mensen een shopping device of hun mobiele telefoon gebruiken (14%) en de zelfscankassa (11%). Het aandeel consumenten dat wereldwijd kiest voor scan & go, ligt met 9 procent iets lager. “Dat komt omdat digitale betaaloplossingen in België meer dan in andere landen geïntegreerd zijn in bank-apps en in oplossingen van retailers”, weet Lotta de Meulenaere.

Hoe betalen we in de toekomst?

De adoptie van de digitale wallet door Belgische consumenten gaat niet ten koste van het gebruik van de traditionele krediet- of debetkaart, die door 55 procent van de Belgen nog steeds als het favoriete betaalmiddel wordt beschouwd. Wereldwijd ligt dit aandeel met 47 procent een beetje lager. Opvallend is dat Belgen het ouderwetse contante geld steeds minder waarderen als betaalmiddel. Dat aandeel ligt met 19 procent iets lager dan het wereldwijde percentage van 23 procent.

Maar hoe betalen Belgen over tien jaar? “Via immersieve betalingen”, voorspelt Johan Maes van Worldline. “De mensen zullen steeds meer naadloos vanuit een ervaring betalen. Dat is te vergelijken met hoe dat vandaag soms al bij het parkeren van wagens gebeurt: via nummerplaatherkenning en een daaraan gekoppelde digitale betalingsmethode. Ik geloof sterk in het Amazon Go-shoppingconcept: mensen wandelen binnen, de winkelkar scant vanzelf de producten en er wordt automatisch betaald bij het verlaten van de winkel. Dat is de toekomst.”

Hoe werkt een digitale portemonnee?

Afhankelijk van de technologie die retailers aanbieden, kunnen consumenten hun digitale portemonnee gebruiken via een magnetisch beveiligde overdracht (MST), near field communication (NFC) of via het scannen van QR-codes. Met biometrische gegevens als vingerafdrukken of gezichtsscans kunnen transacties snel worden geautoriseerd, waardoor het afrekenproces bijzonder efficiënt wordt. In Europa zijn er twee hoofdtypes digitale portemonnees: apparaatgebaseerde oplossingen (zoals Samsung Pay, Apple Pay en Google Pay) en aan derden gekoppelde portemonnees (Payconiq by Bancontact, PostePay, iDEAL, Klarna, PayPal OneTouch). De markt voor digitale portemonnees staat niet stil. De extreme fragmentatie en de groeiende vraag naar mobiele betalingen creëren ruimte voor zogenoemde superportemonnees (super wallets): alles-in-één oplossingen die betalingen, verzekeringen, gezondheidsdiensten, identificatie, leningen, investeringen en cryptocurrency aanbieden. In Azië bestaan ze al. Voorbeelden zijn AliPay en WeChat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content