Start solden: e-commerce zet kleinhandel onder druk

Stockfoto: Unsplash

De zomerkoopjes starten vandaag officieel, met kortingen van gemiddeld 30 procent. De solden blijven voor winkeliers een belangrijke periode van het jaar, maar de detailhandel is ontgoocheld. Dat zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). De grote e-commerce platforms, met hun kortingen het hele jaar door, nekken de kleinhandel en de druk van de grote winkelcentra neemt toe.

“Het is vooral de ‘oneerlijke’ concurrentie van de grote platformen die het hele jaar door kortingen aanbieden die wordt aangehaald in een bevraging door NSZ. Consumenten zien voortdurend zogenaamde kortingen. Het is voor hen onmogelijk geworden om de juiste prijs van producten te kennen”, zegt Cedric Tack, woordvoerder van NSZ.

Een tweede punt is de druk van de winkelcentra in de stadsrand. “Klanten vinden het steeds moeilijker om naar stadscentra te komen, dus winkelen ze liever in winkelcentra. Politici moeten een tweeledig beleid voeren om de detailhandel in stadscentra te stimuleren en te ontwikkelen en tegelijkertijd het aantal winkels buiten de stad te beperken.”

Gematigde verkoop

De voorraden zitten ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar. “Zowat 60 procent van de handelaars heeft nog tussen de 20 en 40 procent van hun collectie in de schappen liggen, en bij 25 procent van hen is de voorraad zelfs 60 procent. Er zal vanaf de eerste dagen gemiddeld 30 procent korting zijn en dit zal waarschijnlijk snel toenemen.”

De zelfstandige modehandelaars hebben de voorbije maanden een gematigde verkoop gerealiseerd tijdens hun lente- en zomerseizoen. Ze schatten de komende soldenverkoop in dezelfde lijn in, zo melden sectororganisatie Mode Unie en ondernemersnetwerk Unizo.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content