Speelgoedverkopers botsen op de limieten van de onlineverkoop
Geen enkele speelgoedverkoper wil de afspraak met Sinterklaas missen, maar dit jaar wordt het een mager beestje. De massale onlinebestellingen compenseren de verplichte winkelsluitingen niet, en de grotere ketens botsen op de limieten van hun e-commercelogistiek. De sector probeert alsnog erkend te worden als essentieel, zodat de winkels weer kunnen openen.
Het vierde kwartaal maakt of kraakt de speelgoedverkopers, en deze keer kraakt het hen. In een gezamenlijk persbericht laten de ketens Dreamland, Fun, Maxi Toys, ToyChamp en Broze weten dat ze door de winkelsluitingen 30 à 50 procent van de normale omzet verliezen in deze cruciale maanden, ondanks de boomende onlineverkoop. In normale tijden draaien de ketens tussen 40 tot 50 procent van hun jaaromzet in november en december. Ze vragen in een open brief de erkenning als essentiële sector, zodat de speelgoedwinkels weer open kunnen, met extra veiligheidsmaatregelen en beperkingen zoals in de supermarkten. 1 december is de uiterste datum om alsnog van de Sinterklaasdrukte te kunnen profiteren.
Dat klanten nog altijd speelgoed kunnen bestellen en afhalen, is een pleister op een houten been. Ook en vooral voor de kleinere, zelfstandig uitgebate speciaalzaken. “Ik ben blij dat u belt, want ik moet mijn verhaal kwijt. Wij hebben de aangekondigde steun van de Vlaamse overheid echt nodig”, zegt Anne Bastiaensens, de zaakvoerder van Krokodil Schilde. De winkel is gespecialiseerd in houten en educatief verantwoord speelgoed en is net als de grote speelgoedketens sinds 2 november dicht. “Wij hebben al sinds 2010 een webshop, maar wij zijn vooral georganiseerd als advieswinkel. Wij verkopen producten waar vaak veel advies bij komt kijken. Het grootste deel van ons cliënteel wil de producten in het echt bekijken, en verwacht persoonlijke raad. We verkopen dus via de webshop, maar daarnaast geven we advies via mail of telefoon. Onze klanten kunnen hun bestellingen buiten aan de winkel komen afhalen. Die click & collect is een reddingsboei, maar vraagt veel inspanningen en werk.”
Voorraad moet weg
Krokodil is de gemeenschappelijke merknaam voor vier winkels die door onafhankelijke zelfstandigen worden uitgebaat. Ooit telde de keten veertien vestigingen, maar onder meer door de opkomst van e-commerce krijgen speciaalzaken het moeilijk. “Wij kunnen terugvallen op een trouw klantenpubliek, maar zij kopen niet allemaal online”, vertelt Bastiaensens. “In de eerste lockdown hebben we nog de meubels kunnen redden via e-commerce en onze loyale lokale klanten. Maar nu zou een gelijkaardig omzetverlies een ramp zijn. We hebben veel meer stock ingekocht en de omzet in deze periode moet veel hoger zijn. Ik hoop dat we voldoende kunnen verkopen om te overleven. Ik denk dat alleen bol.com of andere onlinespelers hier echt van profiteren.”
Het staat vast dat bol.com als e-commercemarktleider profiteert van de boom in onlinespeelgoedverkoop, maar voor de rest van de sector is het koffiedik kijken (zie kader De Sint koopt sowieso de helft online). De in België verankerde speelgoedverkopers houden rekening met een omzetdaling. Dreamland en Fun botsen bijvoorbeeld op de limieten van hun logistiek. Bij de twee grootste spelers in Vlaanderen lopen de levertijden op tot een week en langer voor thuislevering. “In deze maanden werken meer dan 150 extra interim-krachten in ons distributiecentrum. Dat is meer dan een verdubbeling”, zegt Dieter Struye, algemeen directeur van Dreamland. “Maar op een bepaald moment bots je op praktische limieten. Gelukkig hebben wij een alternatief voor de thuislevering. In de winkels van Dreamland kan je online besteld speelgoed drie uur later oppikken aan het afhaalpunt, als het in voorraad is. Ook in de meer dan 400 afhaalpunten in de supermarkten van Colruyt Group kunnen onze klanten hun bestellingen gratis ophalen. Meer dan 80 procent van onze klanten kiest daarvoor. We gebruiken onze winkels nu als kleine depots.”
“Voor alle duidelijkheid, wij begrijpen en steunen het overheidsbeleid. Maar voor onze sector heeft dit een zeer grote impact”, gaat Struye voort. “Wij moeten na elk seizoen zoveel mogelijk van onze voorraad verkocht hebben, want speelgoed is een hypegevoelige en complexe markt. Wij hebben 50.000 artikelen. Volgend jaar kan een deel daarvan niks meer waard zijn. Je kunt online niet het volume van 46 winkels compenseren. Dit is een dramajaar, maar ik ben niet in paniek. We hebben ongelofelijke stappen gezet als team. Vanaf de eerste lockdown hebben we ook fors in onze website geïnvesteerd, met gemakkelijkere betalingen en een interne zoekrobot. Onze onlinemarketing hebben we niet opgedreven, omdat we ook tijdens deze piek onze belofte naar de klant willen waarmaken. Online verkopen is veel arbeidsintensiever. Een medewerker moet het artikel uit de rekken halen in plaats van de klant en ook het aantal klantentelefoons en mails explodeert. Dat is gemakkelijk maal tien.”
Snel bestellen
Ook bij Fun, met 29 winkels, is het aanklampen. “Op 11 november hebben we vanuit de backoffice een dag bijgesprongen om ervoor te zorgen dat we het aantal zendingen kunnen volgen”, zegt woordvoerster Joyce Desmaele. “In ons centraal magazijn is er deze weken sowieso al een fors hogere bezetting, maar door de tweede lockdown is het nu echt alle hens aan dek. We merken ook een grote ongerustheid bij de klanten, we krijgen veel meer vragen of de pakjes er wel nog op tijd zullen zijn. We kunnen alleen maar aanraden om zo vroeg mogelijk te bestellen. We hebben dat deels niet in de hand, want de pakjesdiensten worden met een extreme piek geconfronteerd, zij kunnen geen 20.000 busjes bijtoveren. We doen ook aan click & collect, maar dat compenseert de klassieke winkelverkoop niet. We vechten om elke euro binnen te halen, maar we hopen dat de speelgoedwinkels zo snel mogelijk weer open mogen. Maar mogelijk is dat pas iets voor januari. Dan zijn we eraan voor de moeite in 2020.”
De Sint koopt sowieso de helft online
“Ik verwacht een fantastische koopmaand, ondanks de crisis”, zegt Sofie Geeroms van BeCommerce, de federatie die zowat alle grote e-commercespelers in België groepeert. “Er stond een recordbedrag op de spaarboekjes, zelfs nog vóór de mensen minder konden uitgeven aan hun zomervakanties. We zagen in het voorjaar al een grote stijging in de onlineverkoop van speelgoed. Het aandeel van e-commerce steeg toen naar 53 procent, vorig jaar was dat 46 procent. In het tweede kwartaal werd er volgens onze schattingen voor meer dan 47 miljoen euro online uitgegeven aan speelgoed. Het is nog te vroeg om een zicht te hebben op dit kwartaal. Er is weer een sterke stijging en ook de onlineretailers moeten daardoor een tandje bijsteken. Normaal vergen pieken als Sinterklaas of Black Friday twee maanden voorbereiding. De lockdown heeft de webshops in snelheid gepakt.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier