Betalen met de smartphone wordt duurder voor handelaars (en dus ook voor consumenten?)

PAYCONIQ BY BANCONTACT Met de bekende app kunt u ook rekeningen delen als u met vrienden op stap bent.
Ilse De Witte
Ilse De Witte Redacteur bij Trends

Vanaf april betalen handelaars 1,5 euro werkingskosten per maand aan Bancontact Payconiq Company. Die kosten komen boven op de 6 cent per betaling via een QR-code. Betalen met de smartphone wordt dus iets duurder voor handelaars.

1. De kosten voor Payconiq stijgen. Waarom?

LOTTA DE MEULENAERE (Bancontact Payconiq Company). “Sinds de lancering in 2016 hebben we het tarief voor een Payconiq-betaling nog nooit gewijzigd”, klinkt het bij Bancontact Payconiq Company. “We worden geconfronteerd met een almaar strengere regelgeving voor betaalinstellingen. Dat creëert extra kosten. Daarom voeren we jaarlijkse werkingskosten van 18 euro in. Die dekken de kosten van de onboarding, de administratie en het beheer van een handelaarsaccount op ons platform.”

2. Afgelopen weekend klaagden de bakkers over de kosten die Worldline aanrekent voor het gebruik van de betaalterminals. Heeft Bancontact Payconiq Company een goedkopere oplossing?

DE MEULENAERE. “Bancontact is een betaalmethode van Bancontact Payconiq Company. Voor de aanvaarding van Bancontact-betalingen heeft een handelaar een contract nodig bij de leverancier van zijn betaalterminal en de acquirer (de partij die de betaling verwerkt, nvdr). Naast Worldline zijn er nog spelers die dat aanbieden, waaronder Adyen, MyPos en Axepta BNP Paribas.

“Een handelaar kan ook rechtstreeks via Bancontact Payconiq Company een contract aangaan voor het aanvaarden van Payconiq in zijn zaak. In dat geval betaalt hij 6 cent per transactie, naast de jaarlijkse werkingskosten van 18 euro.”

3. Kunnen handelaars de tarieven van beide systemen vergelijken?

De federale overheidsdient Economie werkt een vergelijkingstool uit voor elektronische betaaloplossingen. Minister Pierre-Yves Dermagne verlaagde vorig jaar het plafond voor de kosten tot 5 cent per transactie via betaalterminals met een maximum van 0,1 procent van het bedrag. Daar komen nog vaste kosten bij. Volgens de zelfstandigenorganisatie Unizo zijn kaartbetalingen ongeveer dubbel zo duur als betalingen met de smartphone.

4. Wat betekent dit alles voor de consument?

De kosten voor de verschillende betaaloplossingen zijn voor rekening van de handelaars. Zij zijn sinds juli 2022 verplicht om minstens één digitale vorm van betalen aan de klanten aan te bieden. Ook met de smartphone of via overschrijving kan gelden als een digitale manier van betalen. Handelaars kijken voor hun prijszetting naar de markt of de prijzen bij de concurrenten. Als de kosten voor betaaloplossingen echter te hoog oplopen, dan zullen zij zich allicht verplicht voelen om die kosten door te rekenen. Het zou dan ook een goede zaak zijn als ondernemingen een vergelijkingstool voor de verschillende tarieven ter beschikking krijgen, zodat ze gemakkelijk en snel de goedkoopste oplossing voor hun specifieke situatie kunnen vinden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content