Belgen kopen steeds meer online: 1 op 4 uitgaven gebeurt via internet

Young woman using laptop showing online travel booking platform with various sustainable hotels. Concept of green travel and sustainable holiday.

De Belgen hebben vorig jaar voor 17,4 miljard euro aan aankopen op het internet gedaan. Dat is een toename met 6,7 procent tegenover 2023, zo meldt de Belgische e-commercefederatie Becom.

Shoppen online groeit sterker dan shoppen in fysieke winkels, zegt Becom op basis van marktonderzoek. Voor het eerst deden Belgische consumenten een kwart van hun jaarlijkse uitgaven aan producten en diensten online. Gemiddeld spendeerden ze 97 euro bij een online aankoop.

Hoogste omzet in reissector

Opvallende stijgers zijn tickets voor openbaar vervoer en speelgoed. Online aankopen voor het openbaar vervoer stegen met 15 procent in 2024, terwijl ze via fysieke verkooppunten met 4 procent daalden. Bij speelgoed is het verschil nog groter, met 11 procent meer online-aankopen en 28 procent minder aankopen in fysieke speelgoedwinkels.

Kledij wordt het vaakst gekocht, gevolgd door games en gokspelletjes en media- en entertainment. Reispakketten en vliegtickets waren goed voor de hoogste omzet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content