1 op 5 Belgen weet niet hoeveel kaartbetalingen buiten eurozone kosten: 4 tips voor uw reis
Een op de vijf Belgen weet niet dat betalen met de bankkaart buiten de eurozone hen extra geld kost, en hoeveel dat is. Dat zegt het geldtransferbedrijf Wise op basis van een bevraging die het liet uitvoeren door het marktonderzoeksbureau iVOX. Het goede nieuws is dat u die kosten kunt beperken.
Internationale betalingen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Er zijn aankopen of geldafhalingen op reis, maar ook onlineshoppen op een buitenlandse website vanuit uw zetel thuis. Toch zijn heel wat Belgen niet op de hoogte van de werkelijke kosten die digitale geldtransacties buiten de eurozone met zich brengen, blijkt uit de bevraging door iVox bij 1.000 Belgen tussen 12 en 19 april.
‘Niet transparant genoeg’
Zo denkt een op de vijf dat zo’n betaling gratis is, zoals in België. Bovendien begrijpen vier op de vijf Belgen niet dat banken nog altijd kosten aanrekenen voor geldopnames uit automaten buiten de eurozone, aldus Wise. En ook: een op de drie maakt zich zorgen over het gebruik van verschillende munteenheden, terwijl meer dan de helft van de respondenten al het gevoel gehad heeft opgelicht te worden omdat ze de wisselkoersen niet voldoende kennen.
“Het is opvallend hoeveel mensen zich er niet van bewust zijn hoeveel extra kosten geld afhalen in het buitenland met zich brengt”, zegt Magali Van Bulck (foto). Zij is hoofd EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) public affairs bij Wise en bestuurslid van PayBelgium, dat de belangen behartigt van betalingsinstellingen in België. “Dat komt vooral door het feit dat de bankinstellingen er niet transparant genoeg over communiceren. De klanten gaan ervan uit dat de kosten dezelfde zijn als in België, maar dat is niet het geval.”
Marges op wisselkoersen
Over welke kosten gaat het? Van Bulck: “De banken zeggen in hun voorwaarden nog wel hoeveel procent een transactie in het buitenland kost, maar ze zijn niet transparant over de marges die ze nemen op wisselkoersen. Eigenlijk betaal je dus nog meer. Hoe hoog die marges zijn, verschilt van bank tot bank. Je kunt dat pas effectief zien wanneer je een transactie doet. Voor de meeste banken gaat het om minstens 1 procent, maar dat kan oplopen tot 5 procent.”
Volgens de cijfers van Wise betaalden Belgen vorig jaar zo in totaal voor 130 miljoen euro aan verborgen marges op wisselkoersen. In de hele eurozone gaat het, bedrijven buiten beschouwing gelaten, om 3,7 miljard euro.
Hoe kun je de kosten onder controle houden?
Wise geeft een aantal tips mee om de kosten binnen de perken te houden. De allerbelangrijkste: betaal altijd in de lokale munteenheid. Van Bulck: “Meestal vragen de terminals in welke munt je wilt betalen. Kies niet voor euro, want dat kost altijd meer. Bovendien krijg je dan de wisselkoers van je bank, die ook niet fantastisch is.”
Tip twee: doe je huiswerk voordat je geld opneemt buiten de eurozone. Kies niet voor de eerste, de beste geldautomaat die je tegenkomt. Zijn sowieso te vermijden: luchthavens en toeristische hotspots. “Geld uit een automaat halen is vaak voordeliger dan cash geld omwisselen”, zegt Van Bulck. “Maar haal dan beter meteen een groot bedrag af, in plaats van meerdere kleine geldopnames te doen. Je betaalt de extra kosten immers per transactie.”
Tip drie: “Vergelijk de wisselkoersen met degene die je vindt op Google. Dat is de middenkoers, zeg maar het midden tussen de laagste en de hoogste koersen.” Wees alert voor verborgen kosten bij omwisselingen van euro naar de lokale munteenheid en ga voor transparante financiële dienstverleners.
Tip vier: Bekijk de kosten die uw huidige aanbieder hanteert buiten de eurozone en kies zo nodig voor een kaart bij een provider die eerlijkere wisselkoersen hanteert. Wise geeft zulke multivalutakaarten uit, maar er zijn ook andere spelers, zoals Revolut. “Met zulke kaarten kun je met verschillende, soms tientallen munteenheden betalen alsof je een local bent.”
Lees meer:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier