Belgen spenderen 350 miljoen euro aan Sinterklaas
De Belgen geven ongeveer 350 miljoen euro uit aan Sinterklaascadeaus. Dat leren cijfers van het West-Vlaamse studiebureau WES dat 2.000 volwassen Belgen ondervroeg. 58 procent van de Belgen kopen Sinterklaasgeschenken.
Het aankoopgedrag verschilt volgens het gezinstype. Maar liefst 90 procent van de gezinnen met één of meerdere kinderen onder de zes jaar, koopt Sintcadeautjes aan. Is het jongste kind tussen 6 en 12 jaar, dan gaat het om 86 procent van de gezinnen. Ook in gezinnen met oudere kinderen, waarvan het jongste kind tussen 13 en 17 jaar oud is, komt de Sint meestal nog langs. Dat gebeurt bij 62 procent van de respondenten.
De wensbrief
Ook grootouders kopen uiteraard pakjes voor hun kleinkinderen. Gemiddeld wordt een bedrag van 70 euro per kind gespendeerd, waardoor WES berekende dat de Belgen 350 miljoen euro spenderen aan Sinterklaas.
In 88 procent van de gevallen laten de kopers zich leiden door de wensbrief van hun kinderen, 66 procent haalt informatie in de winkel, 68 procent via traditionele printreclame en 62 procent haalt info bij anderen. Radio- en tv-reclame en zelfs sociale media worden minder gebruikt.
78 procent gaat nog steeds naar de winkel om cadeautjes te kopen, al gebruikt 65 procent van de Belgen het internet om winkels en prijzen te vergelijken. Ongeveer één op vijf van de respondenten koopt ook via een webshop.
Nog opvallend, ruim 1 op 10 moet in december nog nadenken wat ze zullen kopen en een kwart van de Belgen trekt pas in de slotdagen naar de winkel. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier