Zara is te modieus
Inditex, de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara, is zonder discussie topkwaliteit. De groep haalde de afgelopen vijf jaar een beursreturn van 200 procent. Maar het aandeel is te duur geworden.
Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara. Inditex werd in 1963 gesticht door Amancio Ortega Gaona, die intussen zowat de rijkste Europeaan is. De groep, die eerst vrouwenkleding maakte, opende in 1975 in het Noord-Spaanse La Coruña (Galicië) de eerste Zara-winkel. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988 in Porto. Het jaar daarna volgde een eerste vestiging in New York. Vandaag zijn er wereldwijd ruim 2000 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden in 92 landen.
Hoewel de groep afgerond twee derde van zijn omzet haalt uit de Zara-winkels, bestaat Inditex uit acht merken: naast Zara zijn er ook Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe. De keten heeft 7385 verkooppunten (300 meer dan twaalf maanden geleden) en ruim 150.000 personeelsleden. Online is de kledinggigant op 41 markten aanwezig.
De beursgang volgde in het voorjaar van 2001. Sindsdien heeft Inditex elk jaar de winst van het jaar voordien overtroffen. Die groeit dankt het aan zijn flexibele, geïntegreerde businessmodel, waarbij design, productie, logistiek en verkoop perfect op elkaar zijn afgestemd. De laatste modetrends worden meegenomen in het ontwerp van maar liefst 36.000 nieuwe items per jaar. Twee tot zes keer per week worden de winkels met nieuwe items bevoorraad. Die winkels bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Feedback van klanten kan leiden tot de bijsturing van de collecties. Binnen 24 à 48 uur worden bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd. Die groei is op de Madrileense beurs niet onopgemerkt voorbijgegaan. Het aandeel is een beurslieveling. Zo steeg de beurskapitalisatie tussen eind 2009 en eind vorig jaar van 18 naar 110 miljard euro. Het aandeel haalde de voorbije vijf jaar een return van 200 procent.
In de eerste drie maanden van het boekjaar 2017-2018 (afsluitdatum 31 januari) haalde Inditex een omzet van 5,6 miljard euro, of 14 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst is in de eerste drie maanden met 18 procent geklommen tot 654 miljoen euro, wat toch niet volledig aan de gemiddelde analistenverwachting kon voldoen. De brutowinst is gestegen met 14 procent, wat een vrijwel stabiele brutomarge van 58,2 procent opleverde. De omzetgroei bij constante wisselkoersen bedroeg 12,5 procent. De bedrijfskasstroom (ebitda) klom met 16,5 procent naar 1,11 miljard euro. Bij de start van het lopende tweede kwartaal van het boekjaar bedroeg de omzetgroei 12 procent bij constante wisselkoersen.
Inditex heeft bijna 6 miljard euro cash op zijn balans staan en verhoogt elk jaar zijn dividend (op 2 mei werd een interim-dividend van 1,1 miljard euro uitgekeerd, of 0,34 euro per aandeel), maar het is slechts de eigenaar van enkele winkels. Voor de rest is er telkens een leasingcontract.
Conclusie
Inditex is zonder discussie topkwaliteit. Maar tegen 30 keer de verwachte winst 2017-2018 en 27 keer die voor 2018-2019 en tegen een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 18 is het aandeel duur. Vandaar kunnen we niet verder gaan dan een neutraal advies.
Advies: houden/afwachten
Risico: laag
Rating: 2A
Munt: euro
Markt: Madrid
Beurskapitalisatie: 110,6 miljard euro
Verwachte k/w 2016: 34
Verwachte k/w 2017: 30
Koersverschil 12 maanden: +23%
Koersverschil sinds jaarbegin: +9%
Dividendrendement: 1,4%
Aandelen Europa
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier