WeChat is gigantische troef voor Tencent Holdings

Tencent lijkt klaar om de komende jaren nog dominanter te worden. Normaal kunnen beleggers het aandeel vanaf september indirect kopen via het Zuid-Afrikaanse Naspers op Euronext Amsterdam.

Het Chinese technobedrijf Tencent Holdings is bekend als internetonderneming, maar het begon in 1998 als softwarebedrijf. Al snel zag het in dat mobiel internet een gigantisch potentieel had. Al in 2003 diversifieerde het richting onlinegaming en in 2005 richting sociale media en e-commerce. De belangrijkste lancering was die van de mobiele messaging app WeChat in 2011. Die is uitgegroeid tot het overheersende Chinese platform, waar klanten alles kunnen doen, van gamen, winkelen, producten kopen, artikels lezen, tv kijken, tickets reserveren, bellen en chatten tot betalen.

Op de Trends Summer University zei KBC-topman Johan Thijs nog dat WeChat toont hoe de toekomst er zal uitzien. Volgens hem heeft WeChat een ecosysteem gecreëerd waar de klant niet meer uit hoeft, wat hij ook wil doen. Daar valt moeilijk tegen te concurreren. Zodra je WeChat hebt, heb je Google niet meer nodig. WeChat heeft maandelijks meer dan 1 miljard actieve gebruikers. Ze spenderen er gemiddeld anderhalf uur per dag. Anders dan concurrenten zoals Facebook zijn onlineadvertenties niet de belangrijkste inkomstenbron, maar wel onlinegaming, waarin Tencent zowat 60 procent marktaandeel heeft in China. Het is daarmee het grootste onlinegamingbedrijf ter wereld. Mobiel gamen zal ook in de komende jaren nog blijven groeien. Tencent is spaarzaam met onlineadvertenties, wat het gebruiksgemak vergroot, maar er is duidelijk ruimte om de advertentie-inkomsten de komende jaren op te trekken.

Tencent heeft de helft van de Chinese onlinemarkt in handen. Facebook moet in de Verenigde Staten met een vijfde van de markt tevreden zijn. Een nieuwe dimensie is dat Tencent een aanzienlijk deel van zijn winst in hoofdzaak investeert in beloftevolle internetbedrijven. Intussen heeft het meer dan honderd belangen in e-commerce, betalingen, streaming, gaming en virtual reality. De bedoeling is niet zozeer een meerwaarde op die participaties te halen, maar wel om internettrafiek aan te bieden aan de partners, bijvoorbeeld via toegangspunten tot WeChat. Tencent wil zelf niet actief zijn in e-commerce, omdat het daar slechte herinneringen aan heeft.

Sinds 2011 klom de omzet van Tencent jaar na jaar tussen 30 en 56 procent. Ook de komende drie jaar wordt nog een jaarlijkse gemiddelde groei van 24 procent verwacht. De winstmarge zou wat terugvallen, maar een gemiddelde verwachte winstgroei van 21 procent voor de periode 2019-2021 blijft schitterend.

Aandelen van Tencent zijn te koop op de beurs van Hongkong (ticker 700HK) en New York (OTC-segment). Normaal kunnen beleggers Tencent vanaf september indirect kopen via het Zuid-Afrikaanse Naspers op Euronext Amsterdam. Dat wil een tweede beursnotering naast Johannesburg. Het wordt dit jaar in principe de grootste beursintroductie in Europa. Naspers is met 31,1 procent veruit de grootste aandeelhouder van Tencent.


Conclusie

Tencent lijkt klaar om de komende jaren nog dominanter te worden. Tegen 31 keer de verwachte winst voor dit jaar en ruim 22 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) lijkt het aandeel duur, maar de verwachte aanhoudende groei van de omzet en de winst relativeert dat, tegen 1,3 keer de verhouding tussen de koerswinst en de groei (PEG-ratio). We beginnen Tencent actief te volgen met een positief advies. Ook de beursgang van Naspers houden we in het oog.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers:45,65 dollar

Ticker: TCEHY US

ISIN-code: US88032Q1094

Markt:OTC

Beurskapitalisatie: 434,6 miljard dollar

K/w 2018: 34

Verwachte k/w 2019:31

Koersverschil 12 maanden:-8%

Koersverschil sinds jaarbegin: +16%

Dividendrendement:0,3%

Partner Content