‘Vrouwelijke beleggingsstrategieën werken beter’, leert studie van Mannheim Business School

Stockfoto: Getty
Ilse De Witte
Ilse De Witte Redacteur bij Trends

Een nieuwe studie in de Amerikaanse fondsenwereld toont aan dat vrouwen iets betere beleggers zijn. Nochtans wordt minder dan 5 procent van alle kapitaal in fondsen door vrouwen beheerd.

Twee professoren van Mannheim Business School, Alexandra Niessen-Ruenzi en Hans Peter Grüner, onderzochten in A Man’s World? Consumption-based Investment in the Mutual Fund Industry of vrouwelijke fondsbeheerders het geld van de klanten anders beleggen dan mannelijke fondsbeheerders. Ze bestudeerden het gedrag van de beheerders van Amerikaanse beleggingsfondsen tussen 2004 en 2019 en kwamen tot de vaststelling dat er een nauwe band is tussen de consumptiepatronen en de investeringsbeslissingen van de beheerders.

De fondsbeheerders investeren meer in sectoren waar ze als consument meer vertrouwd mee zijn. De vrouwelijke fondsbeheerders investeren doorgaans meer geld in andere sectoren dan hun mannelijke collega’s. Zo zouden vrouwelijke fondsbeheerders meer geld stoppen in de sector van de gezondheidszorg, de IT-sector en materiaalbedrijven. De mannelijke professionele beleggers zouden vaker kiezen voor sectoren zoals de energie- en de nutssector en de financiële sector.

Masculiene portefeuilles leveren minder op

De professoren komen tot de vaststelling dat minder masculien samengestelde beleggingsportefeuilles betere rendementen halen. Doorgaans zijn de portefeuilles die vrouwen beheren minder masculien en zo realiseren vrouwen dus iets betere beleggingsresultaten, maar ook bij de mannelijke fondsbeheerders zijn er meer of minder masculiene portefeuilles. De onderzoekers reiken twee mogelijke verklaringen aan voor de betere prestaties van feminiene portefeuilles. Bedrijven die vrouwelijke consumenten bedienen, krijgen mogelijk minder financiering bij elkaar om de productiviteit op te drijven, waardoor er te weinig aanbod is voor de vraag, waardoor die bedrijven hogere winstmarges kunnen halen. Bedrijven die vrouwelijke consumenten bedienen, oefenen minder aantrekkingskracht uit op de overwegend mannelijke beleggers. Daardoor liggen de waarderingen van die bedrijven op de beurs lager, waardoor er meer potentieel rendement is.

De onderzoekers menen ook dat er grote verschuivingen van geld tussen sectoren kunnen plaatsvinden, als meer vrouwen actief worden als fondsbeheerder. Ze denken dat typisch vrouwelijke sectoren meer kapitaal en hogere waarderingen op de beurs zouden krijgen, wat meer innovatie en meer tewerkstelling in die sectoren mogelijk zou maken.

Partner Content