Van de Velde staat voor digitale inhaalrace

. © BelgaImage

Van de Velde heeft vrij laat gereageerd op de digitalisering en moet nu hollen om die trein nog in te halen. De kosten om zich aan te passen aan de digitale realiteit wegen nog een of twee jaar op de winstgevendheid.

De winstwaarschuwing van afgelopen lente hakte de voorbije maanden stevig in op de beurskoers van de lingerieproducent Van de Velde. Dat was een logische reactie, omdat het vooruitzicht op een dalende winst niet te rijmen was met de hoge waardering waarop de koers van het aandeel rustte. Maar kijk, de jongste weken krijgt het aandeel opnieuw het voordeel van de twijfel. De koers herstelde met een handvol procenten. Toch valt op korte termijn geen verse winstgroei te verwachten en is de waardering nog altijd pittig. Een nieuwe ontgoocheling zal zich in een nieuwe koersval vertalen.

De halfjaarcijfers bevestigen de winstwaarschuwing van het voorjaar, maar tonen ook dat de omzet zich kranig wist te houden, met een stijging van 1,5 procent op vergelijkbare basis. De groothandelsverkoop werd ondersteund door de badpakkencollectie van PrimaDonna en de succesvolle lancering van de sportcollectie van het label. Ook de verkoop via de eigen winkels steeg met 3 procent op een vergelijkbare basis, terwijl de eigenlijke verkoop daalde met 1,1 procent door de daling van het pond en de sluiting van een aantal winkels. Na de forse omzetdaling in de tweede helft van vorig jaar is de omzetstabilisatie in de eigen winkels een opsteker.

De stabilisatie van de omzet kan niet verhinderen dat de winstgevendheid in de lappenmand is beland. In de eerste helft van dit jaar daalde de vergelijkbare bedrijfscashflow met 5,7 procent, wat voor de aandeelhouders schrikken was na twintig jaar winstgroei. Als verklaring wijst Van de Velde naar de extra kosten die het moet maken om zich klaar te maken voor de toekomst. Van de Velde heeft vrij laat gereageerd op de digitalisering en moet nu hollen om die trein nog in te halen. Het besef is doorgedrongen dat de digitalisering het koopgedrag van de klant fundamenteel heeft veranderd. In zijn jongste jaarverslag stelt Van de Velde dat 75 procent van de aankopen in het luxesegment worden beïnvloed door wat consument ziet, hoort of doet op het internet.

Als antwoord op die digitale revolutie zet het bedrijf onder meer een e-commercestructuur op poten, zowel voor de eigen winkels als voor de groothandelsactiviteiten, die goed zijn voor ruim 80 procent van de omzet en de winst. De snelheid en de flexibiliteit van de bestellingen die de consument dankzij de digitalisering vraagt, verplicht bedrijven ertoe hun productieketting te optimaliseren. Laat dat nu een oud zeer zijn bij Van de Velde. Kwaliteit en betrouwbare leveringen botsten soms met elkaar. Van de Velde investeert nu in zijn productieketting om te vermijden dat het die keuze nog moet maken.

In de eerste helft van 2017 investeerde Van de Velde 2 miljoen euro in toekomstige groei in het digitale tijdperk. Dat blijft een relatief bescheiden investering op een operationele cashflow van 36 miljoen euro. Positief bekeken volstaat een beperkte investering om de digitale trein te nemen. Negatief bekeken investeert het bedrijf te weinig om de groei nieuw leven in te blazen. De toekomstige resultaten zullen uitsluitsel geven. Van de Velde bevestigde in augustus de vooruitzichten die het in het voorjaar had gegeven. De hogere uitgaven in 2017 en 2018 zullen pas de komende jaren bijdragen aan een duurzame groei van de omzet en winst.


Conclusie

De extra kosten om zich aan te passen aan de nieuwe digitale realiteit zullen nog een of twee jaar wegen op de winstgevendheid van Van de Velde. De koers loopt bij een koers-winstverhouding van 19 en een ondernemingswaarde van ruim 10 keer de bedrijfscashflow wat vooruit op een geslaagde bijsturing, waardoor het risico op een ontgoocheling groot blijft. Toch is de koersdaling voldoende om het advies te verhogen van verkopen naar houden.

Advies: houden

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 615 miljoen euro

K/w 2016: 25

Verwachte k/w 2017: 19

Koersverschil 12 maanden: -28%

Koersverschil sinds jaarbegin: -32%

Dividendrendement: 7,6%

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content