Troebele vooruitzichten voor PostNL
De beurskapitalisatie van het Nederlandse postbedrijf is verschrompeld. De vooruitzichten zijn nog onzeker.
Voor de aandeelhouders van de Europese postbedrijven was 2018 een verschrikkelijk jaar. Een versnelde daling van het klassieke briefverkeer en stijgende kosten ondermijnen de resultaten en decimeren de beurskoersen. In eigen land delfde bpost het onderspit, maar de noorderburen van PostNL verging het niet veel beter.
Tegen een koers van ongeveer 2 euro is de beurskapitalisatie van PostNL verschrompeld tot 950 miljoen euro. Het bedrijf hield wel vast aan de prognose in 2018 een onderliggende bedrijfswinst van 160 tot 190 miljoen euro te verdienen. De lage waardering is de logische reflectie van de gedaalde marge, het hoge risicoprofiel en de troebele vooruitzichten op langere termijn. Netto zal er dit jaar amper winst overblijven door verliezen op de verkoop van de slecht presterende buitenlandse dochters Nexive en Postcon. Ook de balans van PostNL straalt weinig vertrouwen uit. Het eigen vermogen is negatief door pensioenverplichtingen van 342 miljoen euro. De nettoschuldpositie van 183 miljoen euro is beheersbaar, maar de vrije cashflow is negatief, onder meer door het investeringsprogramma van 100 miljoen euro in 2018.
Het derde kwartaal bracht met een onderliggende bedrijfswinst van 25 miljoen euro op een omzet van 851 miljoen euro weinig verrassingen. De winstbijdrage van het klassieke postverkeer is verschrompeld tot 6 miljoen euro. PostNL heeft nog meer katten te geselen dan bpost. Het verwerkte postvolume daalt met ruim 10 procent, ook omdat PostNL veel meer dan bpost moet afrekenen met concurrentie. Het bedrijf vecht een robbertje uit met de toezichthouder. PostNL is sinds 2016 verplicht zijn netwerk open te stellen voor de concurrentie, maar het is nog niet duidelijk welke tarieven het daarvoor mag aanrekenen. In september kende de toezichthouder PostNL hogere tarieven toe, maar in december werd dat besluit vernietigd. Later dit jaar volgt een nieuw besluit. Tegen 2020 kost de openstelling van het netwerk 40 tot 70 miljoen euro per jaar.
De druk op de marges in het briefverkeer kan worden verlicht door een consolidatie op de Nederlandse postmarkt. Politiek is er steun voor een fusie tussen PostNL en Sandd, maar de weg naar consolidatie is nog lang.
Intussen is het veelzeggend dat PostNL een marge van 3 tot 5 procent verdient op postverkeer, terwijl bpost nog een marge van ongeveer 20 procent haalt. Een lichte verhoging van de postzegelprijs en aanhoudende kostenbesparingen zijn nodig om verliescijfers te vermijden. Over heel 2018 zal PostNL de kostenbasis met 50 tot 70 miljoen euro hebben verlaagd.
Verdient PostNL amper nog iets aan het briefverkeer, dan staat het bedrijf wel een stuk verder in de pakketbezorging. PostNL puurt al de helft van de omzet uit die snelgroeiende business met een marge van naar verwachting 7,5 tot 9,5 procent in 2018. Bpost moet tevreden zijn met een marge van ongeveer 5 procent in de pakjesdivisie. De volumegroei houdt onveranderd aan, met in het derde kwartaal een stijging van 20 procent. Toch romen ook bij PostNL hogere kosten voor lonen, transport en uitbreidingsinvesteringen de marges af. Vorig jaar verdiende PostNL nog een marge van 10 procent in de pakketbezorging.
Conclusie
In het derde kwartaal is de onderliggende operationele marge gedaald tot 4,5 procent, vooral door de aanhoudende daling van en de pittige concurrentie in het klassieke postverkeer, zonder dat de pakjesdivisie voldoende winst kan genereren. De waardering van het aandeel oogt laag, maar de vooruitzichten zijn nog onzeker. Het advies blijft houden.
Advies: houden
Risico: hoog
Rating: 2C
Koers: 2,1 euro
Ticker: PNL
ISIN-code: NL0009739416
Munt: euro
Markt: Euronext Amsterdam
Beurskapitalisatie: 955 miljoen euro
K/w 2017: 12
Verwachte k/w 2018: 9
Koersverschil 12 maanden: -49%
Koersverschil sinds jaarbegin: +5%
Dividendrendement: 6%
Aandelen Europa
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier