Troebele vooruitzichten voor Boeing

© Belga Image

Boeing bevindt zich al ruim twee jaar in zwaar weer. Tot 2019 had de Amerikaanse luchtvaart- en defensiereus zestien jaar van onafgebroken groei gekend. De problemen met het 737 MAX-passagiersvliegtuig brachten in maart 2019 een einde aan deze groeiperiode. En toen moest het ergste nog komen, want de coronapandemie duwde Boeing bijna helemaal kopje onder. Het aandeel zonk naar het laagste peil sinds 2013.

De problemen met de 737 MAX zijn nog niet van de baan. Na het installeren van nieuwe software werd het toestel in de meeste regio’s weer luchtwaardig verklaard. Boeing neemt nieuwe orders aan en begon al in mei met de levering. In China moet de 737 MAX voorlopig nog aan de grond moet blijven. Helaas voor Boeing is China de snelst groeiende luchtvaartmarkt ter wereld en zolang er geen nieuwe goedkeuring is, verliest Boeing marktaandeel aan rivaal Airbus. Ook de introductie van het 777 X-langeafstandsvliegtuig loopt niet van een leien dakje. Volgens de Amerikaanse Federal Aviation Authority (FAA) komt een goedkeuring ten vroegste in de tweede helft van 2023.

In normale omstandigheden staat de afdeling Commercial Airplanes in voor bijna 60 procent van de groepsomzet. Vorig jaar daalde de omzet van de vliegtuigtak met de helft naar 16,2 miljard dollar. Het aandeel van Defense, Space&Security bedraagt normaal 25 procent, maar was in 2020 goed voor 45 procent van de groepsomzet. Die lag vorig jaar bijna een kwart lager dan in 2019. De consensusprognose gaat voor 2021 uit van een herstel met 35 procent.

De internationale luchtvaartorganisatie IATA mikt de komende jaren op een groei van het passagiersverkeer met 4 procent. Dat oogt veelbelovend, maar er dreigen gevaren zoals een nieuwe kerosinetaks die in Europa nagenoeg zeker wordt ingevoerd. Maar er is ook goed nieuws. De defensietak blijft goed presteren en de leveringen van de 787 werden weer opgestart, waardoor de totale blacklog nu 4000 vliegtuigen bedraagt met een waarde van 283 miljard dollar.

De financiële toestand van Boeing is de voorbije 2,5 jaar drastisch verslechterd. Tot voor 2019 schommelde de schuld rond 15 miljard dollar. Die is intussen opgelopen naar 63,6 miljard dollar. Met een liquiditeitspositie (cash en effecten) van 21,9 miljard dollar torst Boeing een netto groepsschuld van meer dan 40 miljard dollar. De vrije kasstroom was in 2019 al 3,9 miljard dollar negatief door de problemen met de 737 MAX. In het rampjaar 2020 klom de negatieve vrije kasstroom naar 19,7 miljard dollar. Voor het lopende boekjaar bedraagt de consensusprognose -5,8 miljard dollar. Dat betekent dat er tussen 2019 en 2021 bijna 30 miljard dollar uit het bedrijf wegvloeide. Het management besliste vorig jaar het dividend te schrappen. Vanaf volgend jaar zou de vrije kasstroom weer positief moeten zijn (verwachting: +7,9 miljard dollar). Toch zal 2022 wellicht nog te vroeg komen voor een herneming van het dividend.

Bezorgdheid over het voortbestaan van Boeing is niet nodig. Het bedrijf is onder meer door de technologie en de defensietak van strategisch belang voor de Verenigde Staten. Het herstel naar het pre-coronaniveau kan wel nog een tijd aanslepen.


Conclusie

Boeing stelt het geduld van de aandeelhouders op de proef. Het koersherstel stokt en het aandeel beweegt al enkele maanden zijwaarts. De onzekerheden blijven erg groot en toch ligt de verhouding tussen de ondernemingswaarde en de omzet ruim de helft hoger dan bij zijn concurrent Airbus (2,3 tegenover 1,5), dat minder interne problemen kent. Bij een herstel van de luchtvaartactiviteiten wordt de afbouw van de schulden een prioriteit. Een herneming van het dividend zit er op korte termijn niet aan te komen.


Advies: houden/afwachten

Risico: hoog

Rating: 2C

Koers: 236,14 dollar

Ticker: BA US

ISIN-code: US0970231058,

Markt: New York Stock Exchange

Beurskapitalisatie: 140 miljard dollar

K/w 2020:

Verwachte k/w 2021:

Koersverschil 12 maanden: +32%

Koersverschil sinds jaarbegin: +10%

Dividendrendement:

Partner Content