Telenor

Wie Telenor ‘het Belgacom van Noorwegen’ noemt, kijkt alleen naar de gelijkenis in het aandeelhouderschap.

Wie Telenor ‘het Belgacom van Noorwegen’ noemt, kijkt alleen naar de gelijkenis in het aandeelhouderschap: de Noorse overheid heeft bijna 54% van de Telenor-aandelen in handen. Maar er zijn veel verschillen. Telenor is de grootste telecommaatschappij van Noord-Europa (Noorwegen, Zweden en Denemarken). De Noorse telecomreus verwierf ook belangrijke posities in Centraal- en Oost-Europa en Azië. Behalve in Noord-Europa is Telenor ook significant aanwezig in tien andere landen. Vorig jaar kocht het een significante positie op de Bulgaarse markt, door de nummer twee Globul over te nemen. Dat brengt de aanwezigheid in Centraal- en Oost-Europa op vier landen, want Telenor is ook prominent aanwezig in Hongarije, Servië en Montenegro.

Door de expansie in Azië en Centraal- en Oost-Europa is Telenor een gestage groeier, al viel de groei vorig jaar wat tegen. De organische groei (zonder overnames en desinvesteringen) bleef steken op 0,9% (de oorspronkelijke doelstelling voor 2013 was 2 à 4% groei), maar dat werd wel een voor een stuk gecompenseerd door de stijgende ebitda-marge (bedrijfskasstroom; 34,5 % voor 2013). Dat laat ook toe het dividend jaarlijks te verhogen: van 2,50 Noorse kronen (NOK) per aandeel voor boekjaar 2010 tot 7 NOK per aandeel voor 2013 (+17% ten opzichte van 2012). Dat komt overeen met een dividendrendement van 5% bruto. Met een beperkte organische omzetgroei en een stabiele ebitda-marge toont het management zich voorzichtig voor dit jaar. Het eerste kwartaal was in elk geval iets beter: 1% omzetgroei en een ebitda-marge van 35,1%.

En dan is er het groeiverhaal Azië, waar de groep vorig jaar 45% van de omzet en 46% van de ebitda haalde. Met 47% marktaandeel is Telenor marktleider in Bangladesh (via maatschappij GrameenPhone), het verwierf de nummer twee-positie in Pakistan en Thailand (via dtac), het is de nummer drie in Maleisië (DiGi) en de nummer zeven in India. Daar bedraagt het marktaandeel slechts 4%, maar Telenor concentreert er zich op zes deelstaten, waar zowat 600 miljoen Indiërs wonen. Bovendien verwierf Telenor recentelijk een licentie voor de intrede (in de loop van 2014) op een zesde Aziatische markt, Myanmar, waar de mobilofoonpenetratie amper 7% bedraagt. In Maleisië en Thailand is die algelopen op tot 80 à 100%, maar in India en Bangladesh is dat nog altijd maar 40%.

Er is heel wat concurrentie en er zijn problemen met de regelgeving in Azië, maar het zijn wel groeimarkten. In het eerste trimester alleen al wist Telenor 6 miljoen nieuwe klanten te werven, hoofdzakelijk in Azië. Voor heel 2013 lag de aangroei op 17 miljoen. Vandaar dat het aantal mobiele klanten in ruim zes jaar (2008-Q1 2014) meer dan verdubbeld is (van 80 naar 172 miljoen). Enkel zo weet Telenor lagere omzetten en winsten te vermijden. Telenor houdt ook nog een belang van 33% aan in het op de NYSE-genoteerde Vimpelcom, dat actief is op achttien telecommarkten, vooral Rusland en heel wat andere ex-landen van de Sovjet-Unie.

Conclusie

De koers is de jongste maanden met bijna 20% gestegen, terwijl de winstverwachting voor dit jaar is teruggelopen. Tegen bijna 15 keer de verwachte winst voor dit jaar en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 8 is het aandeel niet langer aantrekkelijk gewaardeerd. Vandaar de adviesverlaging en dus nemen we het aandeel uit de Inside Selectie.

Advies: houden

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content