Swatch Group

De markt overschat de impact van de Apple Watch voor Swatch Group.

Deze zomer vestigden we uw aandacht op Swatch, een bekende naam uit de horlogewereld. De koers stond toen al onder druk, maar kwam recentelijk nog meer onder druk, zodat die luxewaarde sinds begin dit jaar al een kwart lager noteert. Er zijn een drietal oorzaken om de verdere daling te verklaren: de onlusten in Hongkong (een belangrijke afzetmarkt voor luxehorloges); de aankondiging van tijdelijke werkloosheid bij Cartier, onderdeel van de luxeholding Richemont; en vooral de aankondiging van de Apple Watch. Naargelang de bron gaat die Apple Watch slechts in concurrentie met 4 tot 6% van het brede marktsegment (vooral het luxesegment) dat de Swatch Group beslaat.

Swatch Group is veel meer dan enkel maar de Swatch-uurwerken, veruit de populairste plastic horloges ter wereld. De groep staat voor maar liefst achttien merken in horloges en juwelen, exclusieve verkooppunten als Tourbillon en Hour Passion, naast de productie en verkoop van horloge-onderdelen en elektronische componenten. Zeven van die achttien merken bevinden zich in het prestigieuze, exclusieve topsegment van de markt, met namen als Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot en Omega. Al die merken danken hun prestige aan hun unieke, glorieuze geschiedenis, die soms teruggaat tot de achttiende eeuw. Ze behoren tot het hoogtepunt van de horlogekunst. In het hoge segment vinden we Longines, Rado en Union Glashütte terug.

Terwijl bij het topsegment enkel Omega bij een wat breder publiek bekendheid heeft, zijn ook Longines en Rado merken die van wereldwijde bekendheid mogen genieten. In het middensegment kan de groep ook een heel gamma aanbieden, met Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton en Calvin Klein- horloges en -juwelen. Naast Swatch zelf heeft de groep in het basissegment ook nog Flik Flak, een specifiek merk voor kinderen, zodat de groep niet alleen voor alle inkomensklassen, maar ook voor alle leeftijdscategorieën een aanbod heeft.

Swatch Group is sinds 1998 de nieuwe naam van SMH (Swiss Corporation for Microelectronics en Watchmaking Industries), dat op zijn beurt het resultaat was van de fusie uit 1983 van de in die tijd belangrijkste Zwitserse horlogemakers ASUAG en SSIH. Dat jaar 1983 was ook het jaar waarin het Swatch-horloge boven de doopvont werd gehouden. Precies die goedkope, plastic Swatch-horloge haalde de Zwitserse horloge-industrie uit de crisis, bedacht door Nicolas G. Hayek.

De volgende generatie uit de Hayek-familie heeft intussen de fakkel overgenomen en de groep groeide de voorbije decennia uit tot een succesverhaal, daarbij geholpen door de forse groei in de opkomende landen en de hunker naar westerse luxeproducten bij de nieuwe rijken. Vorig jaar werd 55% van de groepsomzet in Azië gerealiseerd, tegenover 34% in Europa. Het familiaal karakter blijkt ook het feit dat de groep over een nettokaspositie van meer dan 1 miljard Zwitserse frank (CHF), circa 35 CHF per aandeel, beschikt, wat op de huidige koers 7,5% van de beurskapitalisatie vertegenwoordigt.

Conclusie

We waren duidelijk te vroeg deze zomer met ons positief advies. De markt overschat, naar onze mening, de impact van de Apple Watch. Hierdoor is de ‘korting’ ten opzichte van de gemiddelde waardering van de Europese luxegroepen verder opgelopen van 18 naar 23%.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content