SEB hanteert de juiste groeistrategie, ondanks de mindere tijden.

De voorbije jaren werd het Franse SEB geconfronteerd met een stagnerende omzet- en winstevolutie. Vorig jaar bijvoorbeeld bleef de omzetgroei beperkt tot 2,5% (van 4,06 naar 4,16 miljard EUR). En ook het jaar 2012 gaf maar een bescheiden groei ten opzichte van 2011 (3,96 miljard EUR omzet). Een eerste oorzaak zijn de wisselkoerseffecten. Vorig jaar bedroeg de omzetgroei bij constante wisselkoersen niet 2,5, maar 5,4% of ruim het dubbele. Dat effect weegt nog zwaarder in de omzetcijfers voor het eerste trimester. De sterke euro beperkte de omzettoename tot 1,1%. Rekenen we tegen constante wisselkoersen, dan zien we toch een aangroei van het zakencijfer met 6,2%. De positieve beursreactie had vooral te maken met het herstel van de verkopen in Frankrijk en de rest van West-Europa.

De economische stilstand in West-Europa de afgelopen jaren is minstens een even belangrijke verklaring voor de groeistagnatie als de sterke euro. Vooral de ontwikkeling in Frankrijk was zeer zwak: vorig jaar liet de groep een omzetdaling met 3,3% optekenen door een erg aarzelende Franse consument. In de eerste drie maanden is in Frankrijk opnieuw sprake van 2,5% omzettoename. Voor de rest van eurozone gaat het zelfs om een klim van 13,4%, met een sterke prestatie in Duitsland en een einde aan de achteruitgang in Zuid-Europa.

Het groeiverhaal van SEB steunt op drie pijlers. De eerste pijler is de merkenpolitiek met een uitgebreid gamma. SEB is de grootste speler ter wereld in kleine – vooral elektrische – huishoudtoestellen: mixers, blenders, friteuses, inductieplaten, barbecues, espressotoestellen en wafelijzers, maar ook potten en pannen, epileertoestellen, stofzuigers en ventilatoren. Wereldwijd bekende merken van de groep zijn Krups, Lagostina, Moulinex, Rowenta en Tefal. In België en Frankrijk komen daar nog SEB en Calor bij. De groep verkoopt jaarlijks meer dan 200 miljoen producten en haalt een groepsomzet van afgerond 4 miljard EUR.

De tweede pijler is er de internationalisering. Mede door de overname van de Chinese marktleider Supor, een vijftal jaren geleden, kwam vorig jaar 53% van de omzet uit de opkomende landen. De geografische spreiding was eind 2013: West-Europa 36% (16% Frankrijk), Noord-Amerika 11%, Centraal- en Oost-Europa (inclusief Rusland) 17%, Zuid-Amerika 10% en Azië 26%.

Innovatie is de derde pijler. De overtuiging van het management is dat het verschil in verkopen mee wordt gemaakt door zeer regelmatig nieuwe en verbeterde producten en toestellen op de markt te brengen. In 2012 bracht de groep het recordaantal van 338 nieuwe producten en modellen op de markt. Dat is bijna één per dag.

Conclusie

We zijn van oordeel dat SEB de juiste groeistrategie hanteert, ondanks de mindere periode waarmee ze de jongste jaren moeten omgaan. Tegen 15 keer de verwachte winst en 8 keer de verwachte ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) is de waardering nog redelijk te noemen.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content