Pernod-Ricard
De twee grootste strategische aandachtspunten bij het management van Pernod Ricard om waarde te creëren zijn: voortdurende innovatie en opwaarderingen van de merken.
Het Franse sterkedrankenconcern Pernod-Ricard heeft een moeilijk boekjaar 2013-2014 (afsluitdatum 30 juni) achter de rug. Het zat tegen op de belangrijke markt China. De overheidscampagnes tegen extravagante feestjes en geschenken wegen op de vraag naar, vooral, dure whisky- en cognacsoorten. In het boekjaar 2013-2014 (periode 1 juli -30 juni) is de groepsomzet dan ook met 7% teruggevallen, tot 7,94 miljard EUR. Vooral de verkoop van de Martell-cognac en de Royal Salute-whisky ging stevig achteruit (-9 en -8%). Als we de situatie regionaal bekijken, zien we een daling van 12% voor Azië (met -23% voor China). Zonder China was er een groei van 5% bij constante wisselkoersen, in plaats van een terugval met 4%.
Ondanks het omzetverlies in China kon het management toch de uitgesproken verwachting waarmaken dat de bedrijfskasstroom (ebitda) voor het boekjaar 2013-2014 een groei van 1 à 3% zou kennen, met een toename van 2%, tot 2,06 miljard EUR. Dat is weliswaar de geringste toename sinds het boekjaar 2009-2010, maar het betekent wel een stijging van de ebit-marge met 52 basispunten (0,52%), de sterkste toename in vier jaar. De cijfers over het eerste kwartaal van het boekjaar 2014-2015 leidden een koersherstel in. Want vooral de omzetcijfers kwamen boven de analistenconsensus uit. De organische omzetgroei bedroeg 2%, tegenover 1,6% verwacht, door een sterker dan verwachte groei in Azië.
Pernod Ricard ontstond in 1975 uit de fusie van 2 Franse bedrijven, gespecialiseerd in anijsdranken (Pernod en Ricard). Daarna volgde een hele rist overnames. We onthouden de aankoop van de wijn- en sterkedrankenactiviteit van Seagram in 2001. Verder werd in 2005, samen met Fortune Brands, Allied Domecq overgenomen, waardoor de groep in omvang verdubbelde en ‘s werelds nummer twee in wijnen en sterkedranken werd. Drie jaar later werd daaraan nog de eigenaar van Absolut-vodka toegevoegd, zodat Pernod Ricard co-wereldmarktleider werd en zich vooral als wereldmarktleider in premium- en prestigemerken in sterke drank profileert.
Door die overnames beschikt de groep vandaag over 75 bedrijven op vier continenten met 36 strategische merken. De helft (18) daarvan zijn sterke lokale merken, vier wijnmerken waaronder het Australische Jacob’s Creek, en de top veertien van internationale topmerken. Twee zijn wereldwijde iconen: Absolut-vodka en Chivas Regal Scotch-whisky. Daarnaast zijn er zeven ‘premiummerken’: Ricard-pastis, Ballantine’s-whisky, Jameson-Irish whisky, Havana Club-rum, Beefeater-gin, Malibu- en Kahlua-likeur. Tot slot zijn er ook vijf ‘prestigemerken’: Martell-cognac, The Glenlivet- en Royal Salute-whisky, Mumm- en Perrier-Jouët-champagnes.
De twee grootste strategische aandachtspunten bij het management van Pernod Ricard om waarde te creëren zijn: voortdurende innovatie en opwaarderen van de merken, waarbij het eerste vooral zorgt voor extra omzet en het tweede voor extra marge.
Conclusie
Pernod Ricard heeft recentelijk een zeer sterke inhaalbeweging gemaakt. Hierdoor is het aandeel toch weer duur geworden, tegen 19 keer de verwachte winst voor het boekjaar 2014-2015 en vooral een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 14. Vandaar de beslissing tot een adviesverlaging.
Advies: verkopen
Risico: laag
Rating: 3A
Aandelen Europa
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier