Oracle zoekt naar groei

44,7 miljard dollar © reuters
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

In het cloudsegment blijft de softwaregroep ver achter op Amazon, Microsoft en Alphabet. De winstgroei is volledig te danken aan de aandeleninkoop.

Oracle bevindt zich nog altijd in de overgangsfase van een klassiek softwarebedrijf met de nadruk op licentieverkopen naar een bedrijfsmodel op basis van recurrente inkomsten. Dankzij talrijke overnames wist de groep zich toch te handhaven als het op een na grootste softwarebedrijf ter wereld.

Oracle probeert alle producten uit het gamma ook via de cloud aan te bieden aan de ongeveer 430.000 klanten. Dat is een werk van lange adem. Het is voor investeerders niet eenvoudig de vooruitgang te meten omdat het management vorig jaar de rapporteringsstructuur wijzigde. Daardoor kan de omzet uit cloudactiviteiten niet langer apart worden uitgesplitst.

Tussen september en november, het tweede kwartaal van het boekjaar 2019, lagen de resultaten grotendeels in lijn met de verwachtingen. De groepsomzet kwam met 9,57 miljard dollar iets lager (-0,3%) uit dan een jaar eerder maar wel licht boven de consensusprognose van 9,52 miljard dollar. De winst per aandeel lag met 0,80 dollar wel boven de verwachte 0,78 dollar, maar dat cijfer geeft een vertekend beeld. Het omvangrijke inkoopprogramma van eigen aandelen had een positief effect van 4 dollarcent per aandeel. Een gunstiger belastingtarief zorgde voor een bonus van 3 dollarcent.

De afdeling Cloud Services and License Support omvat alle updates van licenties, ondersteuning en de cloudactiviteiten. Die staat in voor 69 procent van de groepsomzet en realiseerde een omzetgroei van 2,7 procent. Alle andere afdelingen boerden achteruit. Bij Cloud and On-Premise software, de afdeling die de verkoop van nieuwe softwarelicenties omvat, daalde de omzet met 8,5 procent. Hardware en diensten moesten elk 5 procent inleveren. Oracle verwacht dat de omzetgroei in de tweede jaarhelft (december tot mei) zal aantrekken. Zo rekent de softwaregroep voor het lopende kwartaal op een klim met 2 tot 4 procent. Die prognose gaat uit van constante wisselkoersen. Als de dollar bijvoorbeeld gemiddeld met 4 procent klimt, kan er in nominale cijfers dus ook een negatieve omzetgroei zijn. Oracle realiseerde in de eerste jaarhelft van het lopende boekjaar een vrije kasstroom van 6,5 miljard dollar. Over de voorbije vier kwartalen bedraagt de vrije kasstroom 13,7 miljard dollar, wat 10 procent meer is dan dezelfde periode een jaar eerder.

Oracle kocht tussen augustus en november 212 miljoen aandelen in voor 10 miljard dollar. Dat komt boven op de 203 miljoen aandelen in het eerste kwartaal. Die waren eveneens goed voor 10 miljard dollar. De softwaregroep heeft dus voor 20 miljard dollar eigen aandelen ingekocht tegen koersen die veel hoger lagen dan de huidige koers. Het aantal aandelen in omloop is met iets meer dan een tiende verminderd, wat gunstig is voor de winst per aandeel. Toch kunnen we niet zeggen dat dat de meest efficiënte aanwending van de kasstromen was. Bovendien is het ook geen duurzame strategie. Het inkoopprogramma heeft Oracle voor het eerst in tien jaar met een nettoschuldpositie opgezadeld. Die bedroeg eind november 8,6 miljard dollar. Drie maanden eerder was er nog een nettocashpositie van 2 miljard dollar. Het dividend is goed voor een bijkomende uitgave van 2,7 miljard dollar op jaarbasis.


Conclusie

Oracle domineert in databasesoftware, maar dat is onvoldoende om te kunnen groeien. In het cloudsegment blijft de softwaregroep ver achter op Amazon, Microsoft en Alphabet (Google). De winstgroei is volledig te danken aan de aandeleninkoop, maar die is niet vol te houden in het huidige tempo. We vinden de prognoses voor de komende kwartalen nog te optimistisch. Afwachten.


Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 44,49 dollar

Ticker: ORCL US

ISIN-code: US68389X1054

Markt: New York Stock Exchange

Beurskapitalisatie: 157,9 miljard dollar

K/w 2018: 14

Verwachte k/w 2019: 13

Koersverschil 12 maanden: -5%

Dividendrendement: 1,7%

Partner Content