Opluchting na hogere advertentie-inkomsten Alphabet
Na een tegenvallend eerste kwartaal bleef het aandeel van Alphabet, het moederbedrijf boven Google, achter op de Nasdaq en de andere grote techaandelen. Het tweede kwartaal was beter, wat voor een opluchtingsrally zorgde.
Alphabet staat te boek als een technologiebedrijf, maar eigenlijk is het hele businessmodel gericht op de verkoop van advertenties. Google had vorig jaar 38,2 procent van de Amerikaanse onlineadvertentiemarkt en heeft zo een straat voorsprong op Facebook (21,8%). Het Google-ecosysteem is erg uitgebreid. Android, het besturingssysteem voor mobiele toestellen, heeft een globaal marktaandeel van 84 procent. De Chrome-internetbrowser heeft 54 procent van de markt. Andere bronnen van advertentie-inkomsten zijn onder meer de zoekmachine Google Search, YouTube, Google Drive, Google Maps en de online-appwinkel Google Play.
De advertentie-inkomsten stegen in het tweede kwartaal met 16 procent naar 32,6 miljard dollar, bijna 1 miljard dollar boven de verwachtingen. In het eerste kwartaal was dat nog 30,7 miljard. De klim met 15 procent was toen het laagste groeicijfer sinds 2016. De totale groepsomzet kwam uit op 38,9 miljard dollar, of iets meer dan 700 miljoen boven de verwachtingen. De groei bedroeg 19,2 procent op jaarbasis en bijna 22 procent bij constante wisselkoersen.
Naast de advertentie-activiteiten (Google Advertising) is er ook nog Google Other. Het gaat vooral om de clouddiensten, die onder de naam Google Cloud Products worden aangeboden. Alphabet is de derde speler in dat segment, na Amazon en Microsoft. Google Other realiseerde in het tweede kwartaal bijna 6,2 miljard dollar omzet. Alphabet splitst de omzet van de productgroepen niet uit, maar gaf eerder dit jaar een indicatie dat Google Cloud dit jaar 8 miljard dollar omzet zou opleveren, of zo’n 2 miljard per kwartaal. De rest van Google Other komt van hardware als de Chromebook, Chromecast en Google Nest (domotica).
De kleinste afdeling van Alphabet heet Other Bets, projecten in uiteenlopende nichemarkten, die niet meteen geld hoeven op te brengen. Het gaat onder meer over zelfrijdende auto’s en kunstmatige intelligentie. Other Bets leverde 162 miljoen dollar omzet, maar het operationeel verlies liep op tot bijna 1 miljard dollar.
De winstgevendheid was in het tweede kwartaal hoger dan verwacht met een operationele marge van 24 procent, tegenover 18 procent in het eerste kwartaal. Dat kwam omdat Alphabet een lagere vergoeding betaalde aan de partnersites die internetverkeer richting de websites van Google sturen. De groei van het aantal paid clicks (adverteerders die Alphabet betalen voor gebruikers die doorklikken) bleef met 28 procent wel voor het tweede kwartaal op rij onder de verwachtingen. De nettowinst van bijna 9,95 miljard dollar gaf een vertekend beeld omdat 2,7 miljard dollar van winst op investeringen kwam. Ook een vergelijking op jaarbasis hield weinig steek, want Alphabet moest in hetzelfde kwartaal vorig jaar in Europa een boete van 5,1 miljard dollar betalen. Intussen loopt ook in de VS een onderzoek. Alphabet had na het einde van de eerste jaarhelft 121,1 miljard dollar in kas. Daar stond een schuld van 14,2 miljard dollar tegenover. De groep zal bijkomend voor 25 miljard dollar eigen aandelen inkopen.
Conclusie
De dalende groei van de advertentie-inkomsten zet voorlopig niet door, maar van een echt herstel is evenmin sprake. De groeivoeten van de vorige jaren komen hoe dan ook niet meer terug. Daarnaast ligt het bedrijfsmodel en de dominantie in bepaalde marktsegmenten in toenemende mate onder vuur van de regelgevers. We handhaven het verkoopadvies.
Advies: verkopen
Risico: gemiddeld
Rating: 3B
Koers: 1198,45 dollar
Markt: Nasdaq
Ticker: GOOG US
ISIN-code: US02079K1079
Beurskapitalisatie: 831,6 miljard dollar
K/w 2018: 28,2
Verwachte k/w2019: 18,5
Koersverschil 12 maanden: -1 %
Koersverschil sinds jaarbegin: +15%
Dividendrendement: –
Aandelen VS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier