Omzet boven winst bij Amazon
Amazon staat onder druk om de hoge groeipercentages op peil te houden.
Het Amerikaanse bedrijf is uitgegroeid tot een icoon van de interneteconomie door onlineretail, fysieke retail en cloudcomputing te combineren met consumentenelektronica en muziek- en videostreamingdiensten. Toch is de honger nog niet gestild, want Amazon lonkt ook naar een eigen telecomnetwerk.
Door zijn omvang en dominante marktpositie trekt het bedrijf ook de aandacht van de mededingingsautoriteiten. Die onderzoeken of de combinatie van verkoop van producten van derde partijen Amazon geen onrechtmatig voordeel geeft bij de eigen productverkoop. Het strengere toezicht van de regelgevers is een fenomeen waar alle grote (Amerikaanse) technologiereuzen als Facebook, Alphabet (Google) en nu ook Amazon rekening moeten mee houden.
Amazon zag in het tweede kwartaal de omzet op jaarbasis met net geen 20 procent stijgen naar 63,4 miljard dollar. Dat is ruim 800 miljoen dollar boven de consensusverwachting. Exclusief valutaverschillen bedroeg de groei zelfs 21 procent. In het eerste kwartaal bleef de omzetgroei nog beperkt tot 17 procent. Maar de operationele winst bleef met 3,08 miljard dollar wel een stuk achter op de verwachte 3,71 miljard. Daardoor daalde de operationele marge naar 4,9 procent, tegenover 5,7 procent een jaar eerder. Ook de nettowinst bleef met 2,63 miljard dollar onder de verwachte 2,8 miljard. De winst per aandeel (5,22 dollar) lag voor het eerst in twee jaar onder de consensusprognose (5,58 dollar).
Amazon splitst de omzet uit in lokaal (VS), internationaal en de clouddienst Amazon Web Services (AWS). De Amerikaanse omzet klom met een vijfde naar 38,65 miljard dollar, ruim 61 procent van de groepsomzet. De operationele winst daalde wel met 15 procent naar 1,56 miljard dollar. De omzetgroei is te danken aan het succes van Amazon Prime, dat wereldwijd meer dan 100 miljoen gebruikers telt. Die betalen voor extra diensten, zoals een snellere levering. De transportkosten lopen wel hoger op dan verwacht. De totale operationele uitgaven klommen met 20,9 procent, naar 60,3 miljard dollar. De omzet uit de verkoop van producten van derde partijen steeg met 23 procent en bedraagt nu 12 miljard dollar. Amazon zag ook de inkomsten uit advertenties met 37 procent aandikken naar 3 miljard dollar.
De omzet van AWS klom ook met 37 procent naar 8,38 miljard dollar, maar bleef wel achter op de verwachtingen. Concurrent Google zag de omzet uit cloudactiviteiten in dezelfde periode verdubbelen. De operationele winst steeg met 29 procent naar 2,12 miljard dollar. Daarmee is AWS, ondanks lagere marges, wel veruit de meest winstgevende afdeling.
De internationale activiteiten blijven operationeel verlieslatend (-601 miljoen dollar). De groep blijft investeren in fysieke winkels. Ze wil in India 10 procent kopen van Future Retail. Amazon rekent voor het lopende kwartaal op 66 tot 70 miljard dollar omzet (+17 tot +24% groei). De prognose voor de operationele winst bleef met 2,1 tot 3,1 miljard dollar wel ver achter op de consensusverwachting van 4,4 miljard. In het tweede kwartaal was er een vrije kasstroom van 13 miljard dollar. Na de eerste jaarhelft bedroeg de netto groepsschuld 30,1 miljard.
Conclusie
Amazon trekt de kaart van de omzetgroei. Dat brengt hogere kosten en dus een lagere winstgevendheid mee. De concurrentie in de interneteconomie zal toenemen en het is maar de vraag of de winstmarges nog de oude niveaus bereiken. Amazon blijft duur en de regelgevers kijken strikt toe op de activiteiten. We zouden het voorbeeld van CEO Jeff Bezos volgen, die eerder deze maand voor 2,8 miljard dollar eigen aandelen verkocht.
Advies: verkopen
Risico: gemiddeld
Rating: 3B
Koers: 1768,87 dollar
Ticker: AMZN US
ISIN-code: US6516391066
Markt: Nasdaq
Beurskapitalisatie: 875 miljard dollar
K/w 2018: 73
Verwachte k/w 2019: 50
Koersverschil 12 maanden: -8%
Koersverschil sinds jaarbegin: +18%
Dividendrendement: –
Aandelen VS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier