Nutreco

Het eerste halfjaar van Nutreco toonde beterschap ten opzichte van het zwakkere 2013.

De markt heeft veeleer neutraal gereageerd op de halfjaarresultaten. Het nieuws was dan ook als gemengd bestempeld door de analisten. Wij vonden het in elk geval hoopgevend, omdat voor ons de toekomst van Nutreco op de eerste plaats in visvoer (38% groepsomzet eerste semester) ligt. Daar kon de groep een indrukwekkende omzetgroei van 20,4% tot 928,3 miljoen EUR voorleggen, dankzij de toename met 21% van de volumes, deels gecounterd door een negatief prijseffect van 2,3%. Het mindere nieuws hadden we al enkele weken geleden gekregen en gemeld: het niet doorgaan van de geplande verkoop van de mengvoer- en vleesactiviteiten op het Iberisch schiereiland (Spanje en Portugal met vooral de Spaanse Grupo Sada). Een kandidaat-koper die de verhoopte prijs op tafel wou leggen, werd niet gevonden.

Voor de eerste jaarhelft kon worden gemeld dat, ondanks een omzetdaling van 10,2%, tot 647,5 miljoen EUR, de bedrijfskasstroom (ebitda) van die activiteiten toch met 15,7% was vooruitgegaan, tot 26,5 miljoen EUR. Maar dan nog blijft de marge amper de helft van de andere activiteiten. De reden ook waarom de markt, en wij, de verkoop van de vleesactiviteiten op prijs zouden hebben gesteld. De verkoop zou ook geld hebben vrijgemaakt voor een aantal gerichte overnames in activiteiten met hogere groeivoeten en hogere marges.

Nutreco – de samenvoeging van ‘NUTRition’ en ‘ECOlogy/ECOnomy’ – ontstond in 1994 als gevolg van een managementuitkoop van het toenmalige BP Nutrition, een onderdeel van de energiegigant BP. Nutreco bestaat uit twee grote divisies: dierenvoeding en visvoer. Dierenvoeding wordt verder opgesplitst in Premix en speciaalvoer (met merken als Selko en Trouw Nutrition), mengvoer (met merk Nanta), Animal Nutrition Canada (merken Shur-Gain en Landmark Feeds) en vlees en overige activiteiten. Visvoer of aquacultuur draait volledig rond het Noorse Skretting, onder meer de grootste producent van zalmvoer ter wereld. Er wordt voer geproduceerd voor een vijftigtal soorten gekweekte vis.

Onder het motto ‘Feeding the Future’ heeft Nutreco een groeiprogramma richting 2016 (‘Ambition 2016’). De uitdagingen voor Nutreco zijn een wereldwijde speler te worden. De beste perspectieven op dat vlak hebben de visvoeractiviteiten, met een potentiële dubbelcijferige omzetgroei tot 2016 en zelfs tot 2020 en met een hogere winstmarge dan het groepsniveau. Daarnaast liggen er kansen in de verdere ontwikkeling van de afdeling premix en speciaalvoer, vooral omwille van de hoger dan gemiddelde marges. Dat zal nog een aantal overnames vergen.

De omzet in het semester steeg met 2,6%, tot 2,46 miljard EUR. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda) deed het nog beter met een toename met 12%, tot 138,4 miljoen EUR, wat een margeverhoging tot 5,6% inhoudt. Maar dat blijft onder de doelstelling op lange termijn van 8 à 9%.

Het eerste halfjaar toonde beterschap ten opzichte van het zwakkere 2013. Tegen 13 keer de verwachte winst 2014 en 8 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) 2014 verwachten we in de loop van het komende jaar een gevoelig koersherstel. Ook op basis van het groeipotentieel in visvoer.

Partner Content